השימוש בזרעו של אדם שנפטר ללא צוואה

יש לא מעט דרכים שבהן אנחנו חוגגים את מהות החיים, ואחת מהן היא ללא ספק היכולת שלנו ליצור המשכיות לקיומנו, על ידי הולדת ילדים. למרבה הצער, לעתים הזכות הטבעית כל כך של אדם להעמיד צאצאים, נגדעת כאשר הוא הולך לעולמו בטרם עת. נושא השימוש בזרעו של אדם שנפטר ללא צוואה, הוא אחד הנושאים הרגישים ביותר המגיעים לעתים מזומנות לפתחם של בתי המשפט בישראל. במאמר זה נסביר על מורכבותו של העניין ועל האופן בו הוא מטופל במשפט הישראלי.

 

על הקשר בין מדינת ישראל לבין מוות בגיל צעיר

האנושות כולה מתמודדת עם לא מעט מצבים שבהם אנשים צעירים מוצאים את מותם. תאונות דרכים, מחלות קשות, התאבדויות ומקרים מצערים נוספים הם מנת חלקן של כל מדינות העולם, ולצערנו לא מעט אנשים הולכים לעולמם בשנות העשרים והשלושים לחייהם, הרבה לפני שהגיעו לשיבה טובה. במדינת ישראל העניין הופך בולט אפילו יותר, כאשר חיילים צעירים בצבא ההגנה לישראל מוצאים את מותם בגילאים אפילו צעירים יותר מאשר גיל 20, כאשר הם לוקחים חלק באי אלו מלחמות ומבצעים בטחוניים, אשר מעמידים אותם בפני סכנת חיים מדי יום ביומו.

 

בגיל 18 כנראה שלא הייתם מביאים ילדים, אבל מה בנוגע לגיל 25?

אנשים צעירים שמוצאים את מותם בגילאים צעירים מאוד, כנראה לא תכננו להביא ילדים לעולם בגיל שבו הם נפטרו או נהרגו, אבל מה לגבי המשך החיים שלהם? פעמים רבות חיילים צעירים, חיילי מילואים, אנשים שמתמודדים עם מחלות קשות ועובדים בעבודות מסכנות חיים, לא מעוניינים לקחת את הסיכון, ולהורות על לקיחת מנות זרע שיוכלו לשמש את בנות הזוג שלהם או את הוריהם לצרכי הבאת ילדים לעולם במקרה שילכו לעולמם בטרם עת. כתוצאה מכך, בנקודת הזמן בה הנושא הופך רלוונטי, השימוש בזרעו של אדם שנפטר ללא צוואה הופך למורכב.

 

השימוש בזרעו של אדם שנפטר ללא צוואה – נושא רגיש

המורכבות של נושא השימוש בזרעו של אדם שנפטר ללא צוואה היא גדולה, בעיקר בשל העובדה שבגילאים מוקדמים יחסית, מרבית האנשים אינם בהכרח חושבים על ניסוח צוואה שתורה להוריהם, אחיהם או בנות זוגם על לקיחת זרע, וגם כאשר הנושא עולה בעל פה, קשה מאוד להוכיח את כוונת המצווה בדיעבד, קרי – לאחר מותו של הנפטר.

השימוש בזרעו של אדם שנפטר ללא צוואה
השימוש בזרעו של אדם שנפטר ללא צוואה

 

השימוש בזרעו של אדם שנפטר ללא צוואה – לפעמים אישור עקרוני יכול להספיק

עם השנים נוספו עוד ועוד מקרים שבהם משפחת הנפטר עותרת לבית המשפט בבקשה לשימוש בזרעו של אדם שנפטר ללא צוואה. המשפחה רואה לנכון לקבל אישור רשמי מבית המשפט לשימוש בזרעו של קרוב המשפחה המת, על מנת להתחיל ולחפש אחר אם ביולוגית או אם פונדקאית לנשיאת הזרע ולגידול העובר ברחמה. לעתים קבלת אישור עקרוני מהמנוח טרם לכתו, עשויה להספיק גם אם לא הותיר אחריו צוואה המתייחסת לעניין זה, אך בכל מקרה נדרשת קבלת אישורו הרשמי של בית המשפט למהלך של השימוש בזרעו של אדם שנפטר ללא צוואה.

 

אישור עקרוני הולך יד ביד עם רצונו הטבעי של האדם להמשכיות

אישור עקרוני כאמור, יכול להינתן בעל פה על ידי המנוח טרם פטירתו, כאשר בני המשפחה או קרוביו של הנפטר יכולים להעיד שהוא אמר להם בעל פה ובמסגרת שיחה שהתקיימה בטרם הפטירה שהוא אכן מעוניין להעמיד צאצאים בוא היום ולהמשיך את השושלת המשפחתית. מקרה כזה התרחש לפני כ – 3 שנים בבית המשפט למשפחה בבאר שבע, בו המשפחה הגיעה עם תצהירים כתובים מטעם בני המשפחה שהעידו על רצונו של הנפטר כי יעשה שימוש בזרעו.

 

הייתה בת זוג בתמונה או לא הייתה בת זוג בתמונה? גורם שיכול להיות מכריע

היות ועדיין לא קיימת חקיקה מובהקת בנושא השימוש בזרעו של אדם שנפטר ללא צוואה, בית המשפט מנסה להשתמש במגוון כלים על מנת להצליח ולהכריע עתירות מסוג זה. עניין קיומה או אי קיומה של בת זוג שנכחה בחייו של הנפטר ומעוניינת להביא ילד לעולם מזרעו של הנפטר, יכול להיות עניין קריטי ומכריע בנושא זה, היות ובת הזוג יכולה להציג בפני בית המשפט את הזכות להורות. להבדיל, במידה ולנפטר לא היתה בת זוג, הוריו של הנפטר לא יכולים לטעון לזכות לסבות. לעומת זאת, במידה ולא היתה בת זוג בחייו של הנפטר, אך הוגשו תצהירים על רצונו של הנפטר בהמשכיות גם לאחר מותו, הדבר בהחלט יכול להספיק.

 

צוואה ביולוגית – היום כבר קיימים לא מעט פתרונות בנושא

בתחילת שנות ה – 2000 החלה פעילות של ארגון "משפחה חדשה" בהובלתה של עורכת הדין אורית רוזנבלום, לקראת ניסוח מסמך של צוואה ביולוגית. צוואה ביולוגית היום היא עדיין לא חלק מחוק הירושה של הדין הישראלי, אך במקרים מסוימים היא בהחלט יכולה להוות מסמך בר תוקף מול בית המשפט, כאשר כל מקרה כזה נבחן לגופו ויכול להביא לתוצאות שונות.

 

גם במידה והתקבלה הבקשה – יכולות בהחלט להתלוות אליה הגבלות

השימוש בזרעו של אדם שנפטר ללא צוואה יכול אמנם לקבל תוקף חוקי מטעם בית המשפט בתנאים אלו ואחרים, אולם בית המשפט יכול להורות על אי אילו הגבלות בהקשר זה, הסכמים ותנאים שגם המשפחה וגם האם העתידית וילדה יצטרכו לעמוד בהם בהמשך.

 

הלקונה החוקית לעניין השימוש בזרעו של אדם שנפטר ללא צוואה

חוק הירושה בהקשר של השימוש בזרעו של אדם שנפטר ללא צוואה עדיין לא מנוסח בצורה ברורה וחותכת דיה, והעניין עוד עלול להציב משפחות רבות ובתי משפט רבים במדינת ישראל, בפני הדילמה הגדולה של אישור השימוש בזרעו של אדם שנפטר ללא צוואה. כל הנושא נבחן בצילו של הרצון להמשכיות, שהוא הרצון הטבעי של כל אדם ואדם באשר הוא – בין אם רצון זה נוסח בעל פה או נכתב בתצהיר ובין אם לא.

 

השימוש בזרעו של אדם שנפטר ללא צוואה – סוגיה שלא כדאי להתמודד איתה לבד

היות ונושא השימוש בזרעו של אדם שנפטר ללא צוואה הוא עניין רגיש שטרם גובשה בעניינו מדיניות חקיקה ברורה המתווה דרך התמודדות מוגדרת עימו, הדרך הטובה ביותר לטפל בהליך מסוג זה היא בעזרת עורך דין לדיני צוואות וירושות. מדובר על תחום שבו ההתשה הנפשית היא לא פחות קשה מאשר ההתשה הכרוכה בהליך המשפטי, ולכן השילוב בין הצפת הרגשות התמידית סביב הנושא לבין ההתמודדות בבתי המשפט, עלולה להיות הרסנית לכל המעורבים. בדיוק בגלל זה מוטב שלצידכם יעמוד איש מקצוע אשר מחזיק בכל הידע והכלים הרלוונטים, על מנת לפתור את הסוגיה באופן כמה שיותר מהיר ויעיל.

 

בחרתם לנסח צוואה ביולוגית? גם כאן עורך דין צוואות וירושות יכול לעזור

גם במידה ותרצו לנסח צוואה ביולוגית, תוכלו להיעזר בשירותיו של עורך דין לענייני צוואות וירושות שיוכל להמליץ על נוסח שניתן יהיה לעשות בו שימוש כראיה חותכת לרצונו של הנפטר בהעמדת צאצאים, במקרה ויעלה חו"ח הצורך לממש את הצוואה. התכנים בעמוד זה אינם מהווים חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מטעם עורך דין עם התמחות בדיני ירושה ועיזבון, והם מובאים לידיעה כללית בלבד. מידע זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ואין להסתמך עליו בשום צורה. במקרה בו נדרש טיפול משפטי בנושא צוואה או ירושה, יש לפנות ישירות לקבלת סיוע מעורך דין מומחה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

איך מממשים צוואה

הליך מימוש צוואה הינו עדין ומורכב, במיוחד לאור העובדה שהוא מתרחש בשלב קשה מאד מבחינה נפשית עבור הנוגעים בו. הליך מימוש הצוואה מתחיל מרגע פטירת

גילוי צוואה

מסמך הצוואה הינו מסמך משמעותי ובעל השלכות רבות הקובע כיצד יש לחלק את נכסיו של המנוח. מכיוון שלמסמך זה יש כוח כה רב, ישנם מקרים

איך מתחלקת ירושה

עזבונו של אדם כולל את כל רכושו ונכסיו, קנייניו החומריים והרוחניים, וכן כולל הוא את כל זכויותיו וחובותיו של אותו אדם. לאחר מותו של האדם,

עצות מעשיות לגבי אופן עריכת צוואה

תפקידה של הצוואה הוא לבטא את החלוקה הרצויה בעיניכם בדבר חלוקת נכסיכם לאחר לכתכם. צוואה טובה היא אחת כזו אשר תזכה את היורשים העתידיים בנכסים

מינוי אפוטרופוס והקשר לצוואה

ניתן להניח כי רובנו שמענו בעבר את המילה אפוטרופוס, אך לא בהכרח הבנו מה בדיוק היא אומרת. המונח אפוטרופוס פגש אותנו בכל מיני נקודות בחיים

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: