עצות מעשיות לגבי אופן עריכת צוואה

תפקידה של הצוואה הוא לבטא את החלוקה הרצויה בעיניכם בדבר חלוקת נכסיכם לאחר לכתכם. צוואה טובה היא אחת כזו אשר תזכה את היורשים העתידיים בנכסים בצורה חלקה ומהירה, ללא ערעורים וללא בעיות משפטיות. החשיבות הגדולה לצוואה טובה וכשרה, מובנת במיוחד לאור העובדה כי היא מתממשת בתקופה אשר אינה פשוטה מבחינה רגשית ומנטלית. במאמר זה נסקור מספר עצות לעריכת צוואה אשר ימנעו ערעורים עתידיים או בעיות משפטיות כאשר היורשים יתחילו בתהליך מימוש הצוואה.

 

חלקו נכסים ולא אחוזים

כאשר אתם מורישים נכס מקרקעין או נכס גדול, העניקו לכל יורש חלק מוגדר מתוך הנכס והימנעו מלהעביר את הנכס בצורה של משותפת למספר יורשים. שותפות זו מובילה פעמים רבות לסכסוכים או לשיתוק הנכס, דברים הגורמים לכל הצדדים לצאת מופסדים. הגדרת החלוקה במסמך הצוואה עצמו אף יפטור את היורשים מלשלם תשלומי מס שונים על פירוק השותפות, כגון מס שבח וכדו', כיוון שירושה פטורה ממיסים אלו.

 

הקפידו על הדרישות הצורניות

החוק בישראל מכיר בארבעה סוגי צוואות, ולכל סוג קיימות דרישות צורניות שונות. דרישות אלו כוללות למשל תאריך, חתימת עדים, חתימת המצווה וכדו'. צוואה אשר אינה עומדת בדרישות הצורניות אמנם אינה מתבטלת מיד, אולם מימושה עלול להתעכב זמן רב, וייתכן ונטל ההוכחה לקיומה של הצוואה יעבור לידי המבקש לקיימה. על מנת למנוע סיכון זה כדאי להיצמד לכל הדרישות הצורניות הרשומות בחוק.

 

הוכיחו את כשירותכם

אחת העילות הנפוצות לפסילת צוואות בישראל היא בטענת אי כשירות לצוות, כלומר המערער טוען כי המצווה לא היה במצב מנטלי – קוגנטיבי המאפשר לו לבטא את רצונו העצמאי. על מנת למנוע ערעור זה רצוי לצרף למסמך הצוואה מסמכים רפואיים המעידים על כושרכם הקוגנטיבי ומוכיחים כי אתם כשירים לצוות.

עצות מעשיות לגבי אופן עריכת צוואה
עצות מעשיות לגבי אופן עריכת צוואה

 

צוואה בעדים

הצוואה הנפוצה ביותר הינה הצוואה בעדים, ולא בכדי. צוואה זו היא החזקה ביותר, כיוון ששני אנשים בנוסף למצווה עצמו מעידים על אמיתותה. הקפידו לבחור עדים כשרים (לא קטינים או פסולי דין) אשר אינם נוגעים לנכסי הצוואה. במידה והעדים הם עורכי דין קשה יותר לערער על תקינותה של הצוואה כיוון שבית המשפט מניח שעדים אלו ידעו מה נדרש על מנת לצוות, וחתמו על מסמך הצוואה.

 

החלטתם להדיר מישהו? הסבירו

במידה והחלטתם להדיר את אחד מן היורשים הוסיפו הסבר קצר המסביר מה עומד מאחורי החלטתכם. הסבר זה אינו צריך לשכנע בצדקתו, אלא להוכיח כי פעלתם בשיקול דעת ולא מתוך דחף בלתי מוסבר. דרך נוספת למניעת תקלות עתידיות הינה להעניק לאותו יורש סכום קטן מאד, כך אתם "מוכיחים" כי לא שכחתם אותו, אלא בחרתם במודע להדיר אותו מנכסיכם.

 

הגדירו הכל בצורה ברורה

כאשר אתם כותבים את שמות היורשים הקפידו על ניסוח ברור ומובן. רצוי להוסיף פרטים אחדים כמו תעודת הזהות שלהם, או הקרבה שלהם אליכם. פירוט זה יבטיח כי לא יתעוררו ספקות באשר לזהות היורשים. בנוסף, הקפידו על דיוק כאשר אתם רושמים את הנכסים אותם אתם מבקשים לחלק. התייחסו לכל היבטי הנכסים (פירות, גוף הנכס, זכויות עתידיות וכדו') ורשמו בצורה ברורה למי הולך כל חלק.

 

לא לפחד מעדכונים

במידה ונעשו שינויים בנכסים הרשומים בצוואה מומלץ לעדכן את הצוואה בהתאם. במידה, למשל, ומכרתם את אחד מן הנכסים הרשומים בצוואה – עדכנו את הצוואה ורשמו האם חלקו של היורש התבטל או שזכויותיו עברו לנכס אחר. הקפידו על עדכון הצוואה בצורה מסודרת, וודאו כי אינכם משאירים עותקים מהצוואה הקודמת, דבר המביא לבלבול ובעיות עתידיות.

 

הגנו על בן זוגכם

צוואה הדדית הינה צוואה המסתמכת על צוואה מקבילה אשר נעשית על ידי בן הזוג השני. תוכן הצוואה כולל על פי רוב את העברת הנכסים של בן הזוג שימות ראשון לידי בן הזוג הנותר, ורק לאחר מותו של בן הזוג השני רכושם המשותף יעבור לידי היורשים. מטרתה של צוואה מסוג זה הינה להבטיח את בטחונו הכלכלי של בן הזוג הנותר, ולמנוע מן היורשים לסלקו מביתו עוד בחייו.

 

הפתעתם? הסבירו

במידה וצוואתכם כוללת חלוקה אשר אינה צפויה כדאי להוסיף הסבר קצר לפשר מעשיכם. הסבר זה ימנע מהיורשים אשר קופחו לטעון להימצאותה של השפעה בלתי הוגנת, תחבולה או איום. כאמור לעיל, ההסבר אינו צריך לשכנע איש, ומטרתו היא להוכיח כי פעלתם מתוך שיקול דעת ורצון עצמאי ולא מתוך הכרח חיצוני.

 

הימנעו מציווי בלתי מוסרי

החוק קובע כי צוואה אשר מכילה חלוקה בלתי אפשרית או בלתי מוסרית בטלה. ישנן סיבות רבות מדוע לא לכתוב חלוקה בלתי מוסרית בצוואה, וזוהי בהחלט אחת מהן.

 

הציגו מגוון תרחישים

השתדלו לחשוב על מספר תרחישים אפשריים כגון מותו של אחד היורשים (לא עלינו), או שינויי נסיבות בחייכם וכדו', והתייחסו אליהם במסמך הצוואה. פירוט זה יחסוך לבית המשפט את הצורך לנסות לפענח מה היה רצונכם לו אירוע מסוים היה קורה.

 

הימנעו מלהגביל את היורשים

אנשים רבים נוטים לכתוב בצוואתם הגבלות וסייגים רבים על מנת להטוות דרך עתידית לשימוש ברכושם. הגבלות אלו על פי רוב גורמות לנזקים רבים כיוון שהן מתקשות להכיל נסיבות משתנות. השתדלו למעט בהגבלות אותם אתם מטילים על היורשים, או לכל הפחות התנסחו באופן גמיש אשר יאפשר ליורשים לחרוג מהן מעט כאשר המציאות דורשת זאת.

 

הפקידו את הצוואה אצל רשם הירושות

הפקדת הצוואה בידי רשם הירושות מבטיחה כי הצוואה תהיה נגישה לכלל היורשים, ומונעת את האפשרות שהיורש אשר אצלו הופקדה הצוואה יגנוז אותה כיוון שאינה פועלת לטובתו. השימוש בשירותיו של רשם הירושות אינו יקר, ומונע תקלות עתידיות של צוואות סותרות וכדו'. שימו לב כי הפקדה אצל רשם הירושות אינה מעידה על כשרותה של הצוואה.

 

עבדו בליווי צמוד של עורך דין

כל צוואה היא עולם ומלואו ולכל צוואה קיימים הדיוקים היחודיים לה, והמורכבות המיוחדת שלה. אדם הכותב צוואה באופן עצמאי יתקשה מאד לכתוב אותה בצורה אשר תענה על כל הדרישות המשפטיות, וסופה להגיע לידי דיונים בבית המשפט ועיכובים במימושה. על מנת למנוע בעיות אלו כדאי להשתמש בשירותיו של עורך דין הבקיא בענייני ירושות וצוואות, דבר המבטיח כי הצוואה תהיה כשרה וחזקה, ולא תעמוד בפני ערעורים או טענות עתידיות.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

איך מממשים צוואה

הליך מימוש צוואה הינו עדין ומורכב, במיוחד לאור העובדה שהוא מתרחש בשלב קשה מאד מבחינה נפשית עבור הנוגעים בו. הליך מימוש הצוואה מתחיל מרגע פטירת

גילוי צוואה

מסמך הצוואה הינו מסמך משמעותי ובעל השלכות רבות הקובע כיצד יש לחלק את נכסיו של המנוח. מכיוון שלמסמך זה יש כוח כה רב, ישנם מקרים

איך מתחלקת ירושה

עזבונו של אדם כולל את כל רכושו ונכסיו, קנייניו החומריים והרוחניים, וכן כולל הוא את כל זכויותיו וחובותיו של אותו אדם. לאחר מותו של האדם,

מינוי אפוטרופוס והקשר לצוואה

ניתן להניח כי רובנו שמענו בעבר את המילה אפוטרופוס, אך לא בהכרח הבנו מה בדיוק היא אומרת. המונח אפוטרופוס פגש אותנו בכל מיני נקודות בחיים

המדריך לכתיבת צוואה

בין אם במוקדם ובין אם במאוחר, בסופו של דבר רובנו נגיע למצב שבו אנחנו מעוניינים בעריכת צוואה שתשקף את האופן בו היינו רוצים שיחולקו ממוננו

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: