הסכמי צוואות וירושות

ישנם כמה וכמה סידורים לאחר המוות שצריך לבצע מוקדם ככל האפשר לאחר שקרוב או קרובה שלנו הולכים לעולמם. קבורה, לוויה וגם שבעה הם דוגמאות מוכרות לכמה מהם. נוסף על סידור הקבורה שלאחר המוות צריך גם להתייחס ולפתוח את הצוואה והירושה שכתב המנוח טרם פטירתו. אלו כלים לאנשים להחליט מה יעלה בגורלם של הרכוש והנכסים שלהם לאחר שימותו. למי יחולקו ומי יהיו האחראים החדשים עליהם.

כתיבת, ניסוח ועריכת צוואה צריכים להיעשות טרם המוות. כדאי לכל אדם מעל גיל 18 אשר צבר נכסים, כסף ורכוש, לנסח צוואה על מנת להחליט מה יעשה בהם לאחר מותו. זאת כדאי לעשות בעזרת עורך דין. נשמח לסייע לכם בכל ההליך במקצועיות וברגישות.

 

הסכמי צוואות וירושות – ירושה

על מנת להחליט ולהבטיח שההחלטה אכן תתממש בדיוק כפי שאדם רוצה, נדרש לנסח צוואה. בצוואה מפורט מי ירשו את הנכסים והרכוש שלו, הן מבחינת בית שבבעלותו, הכסף בחשבון הבנק ואפילו המקרר שלו. רבים נוטים לבלבל בין צוואה לירושה מכיוון שבגדול הן מחלות או מתארות אותו דבר, אך בפועל ישנו הבדל אחד משמעותי בין השניים. נכיר כל מושג לעומק על מנת לדייק את ההבדל.

מה היא ירושה?

המון סדרות טלוויזיה ובעיקר טלנובלות דרמטיות עוסקות בנושא הסכמי צוואות וירושות. בוודאי עולה לכם בראש קרבות בין האמא החורגת לילדים, או בין כל הילדים על הבית, חשבון הבנק או התמונה היוקרתית שעמדה בסלון ושווה המון כסף. אך לא בהכרח כך הדבר. ירושה בהגדרתה מעוגנת בחוק והיא מחילה מה יעשה ברכושו של אדם לאחר מותו, באם לא ניסח צוואה או הסכם טרם המוות.

ירושה בחוק

הליך הירושה בישראל מוחל על כל האזרחים במדינה ותחום זה נשפט בבית משפט אזרחי במדינה. החוק שנחקק בשנת 1965 לראשונה, מחליט מה יעשה בדבר רכושו של אדם באם לא השאיר צוואה. המטרה של החוק לאפשר לקרוביו של אדם לקבל את הרכוש שלו לאחר מותו גם אם לא הגדיר צוואה או הסכם כלשהוא בנושא. החוק מגדירבהקשר הסכמי צוואות וירושות כי רכושו יועבר ליורשיו לפי חלוקה באופן שווה בשווה בין כולם. אם כך מי הם יורשיו של אדם?

הסכמי צוואות וירושות
הסכמי צוואות וירושות

הסכמי צוואות וירושות – יורשים על פי חוק

חשוב להבין כי כל עוד אדם לא הגדיר אחרת, החוק מגדיר מי הם יורשיו ובהתאם למי רכושו יועבר לאחר מותו. החלוקה בין כל היורשים החוקיים תלויה בכמות היורשים וגם בדרגת הקרבה שלהם. על פי חורק היורשים הם בן או בת הזוג של המנוח וכן, גם כל ילדיו החוקיים, במקרים מסוימים גם אחיהם או הוריו של המנוח עשויים להיות היורשים. נסכם זאת בקצרה.

יורשים אפשריים לפי סדר חשיבות בחוק

  1. צאצאים – ילדים חוקיים של המנוח
  2. בן\בת הזוג – רק כאשר היו ידועים בציבור וענו על תנאים מסוימים או לחילופין היו נשואים
  3. אחים והורי המנוח – כתלות בקיום צאצאים ובן\בת זוג

הסכמי צוואות וירושות – צוואה

עד כה הכרנו את הירושה כחלק מקיומן של הסכמי צוואות וירושות. תפקידה של הירושה בחוק למלא את מקומה של הצוואה במידה והיא לא נוסחה על ידי המנוח טרם מותו ועל כן אין הוראות ברורות מה לעשות עם רכושו לאחר מותו. הצוואה היא האפשרות של אדם להחליט מה יעשה ברכושו לאחר שימות ועל כן, על פי חוק הצוואה גוברת על הירושה, באם נכתב בצוואה שכל רכושו של אדם יעבור לאדם שאינו קרוב משפחה שלו בכלל, כך יעשה, למרות שזה אומר שיורשיו החוקיים לא יקבלו דבר.

מה היא צוואה?

בשונה מירושה אשר מעוגנת בחוק באופן כללי לכל אדם, צוואה גם קובעת מה לעשות ברכושו של אדם אך היא מנוסחת על ידו ועל כן חזרה יותר. כאשר אדם הולך לעולמו בודקים אם יש לו צוואה, ואם כן, חובה לממש אותה והיא מתעלה, על פי חוק, על חוק הירושה במדינה. ניתן לנסח צוואה רק מעל גיל 18 וכמובן, היא חייבת לעמוד בתנאים והגבלות מסוימות על מנת שיהיה אפשר להוציא אותה לפועל ושלא יהיה ניתן להתנגד אליה.

ניסוח צוואה

כאמור, ניסוח הצוואה מתבצע על ידי אדם טרם מותו. באופן כללי מומלץ לכל אדם מעל גיל 18 אשר יש לו נכסים לנסח הסכמי צוואות וירושות על מנת להחליט בדבר הירושה לאחר מותו, ולא לתת לחוק לתפוס פיקוד. ניסוח הצוואה חייב להיעשות בהתאם לדגשים מסוימים ובמידה ולא, יהיה ניתן לטעון לפסילתה ולשנות את ההחלטות שהחליט המנוח טרם מותו. את הצוואה כדאי מאוד לנסח בנוכחות או באישור עורך דין אשר מלווה מקצועית את התהליך ומוודא כי אין בה פרצות והיא מספיק חזקה על מנת לוודא שהיא אכן תצא לפועל בבוא העת.

דגשים לניסוח צוואה

כפי שהזכרנו מוקדם יותר, ישנם דגשים אשר יש לעמוד בהם על מנת שצוואה תהיה חוקית וחזקה. חשוב להבין כי ישנם דגשים אשר חייבים לעמוד בהם על מנת שאכן הסכמי צוואות וירושות יהיו חוקים וישנם דגשים אשר מומלץ לעמוד בהם על מנת להתגבר ולעצור צו התנגדות עתידי לצוואה. כלומר שהצוואה אכן תהיה חוקית אך מישהו, שלא מרוצה ממנה כל כך, יצליח להתנגד וכך לשנות ואפילו לבטל אותה.

פרטים מזהים

אחד הדגשים הכי חשובים, שכנראה כל אחד היה עושה באופן אינטואיטיבי, הוא ציון פרטים מזהים מדויקים בתוך הסכמי צוואות וירושות, היורשים שמתוארים בצוואה וכמובן מידע על כל הנכסים. לדוגמא ציון תעודות זהות, כתובות מדויקות וכלה לגבי חשבונות בנק שמהן נלקח כספו של מנסח הצוואה או חשבונות הבנק של מקבלי הרכוש כפי שמוגדרים בצוואה.

נוכחות עדים בחתימת הסכמי צוואות וירושות

כאשר מנסחים הסכמי צוואות וירושות, בעל פה, בכתב יד או באופן ממוחשב (אופציה זאת עדיפה והכי חוקית) תמיד כדאי שיהיו עדים. בעדיפות עליונה נוכחות עורך דין, אך גם עדים שאינם עורכי דין בעלי סמכות אל מול בית המשפט לטעון בדבר הצוואה בעתיד. חשוב לשים לב כי ליורשים המצוינים בצוואה אסור להיות עדים בכתיבת הצוואה.

זאת מכיוון שלאחר מכן יהיה ניתן לטעון כי השפיעו על תוכן הצוואה, לטובתם או לרעת אחרים. על כן מומלץ שיהיו עדים, אך חשוב לבחור אותם בקפידה. כאשר צוואה נעשית בעל פה, כאשר אדם גוסס, חובה שיהיו לפחות שני עדים על מנת שהיא אכן תהיה תקפה וחוקית אל מול בית המשפט.

ניסוח

עוד דגש די מתבקש, הוא ניסוח רהוט וברור של הסכמי צוואות וירושות. במידה ויהיו בה משפטים לא ברורים או כאלה המשתמעים לשתי פנים, יהיה ניתן לטעון מאוחר יותר ולהכריע ההפך ממה שהתכוון המנוח בעת שכתב את הצוואה. המלל חייב להיות מנוסח בלשון ציווי.

ביטול הסכמי צוואות וירושות

באם קראתם עד עתה, אתם ודאי יודעים כי לא ניתן לבטל הסכם ירושה בגלל שהוא חוק במדינה ישראל אשר מעגן את היורשים במידה ואין צוואה. לעומת זאת, בהחלט ניתן לבטל צוואה, זה לא כל כך פשוט אך לצערנו אפשרי. ביטול של צוואה קורה בעקבות התנגדות של אדם לצוואה על ידי הגשת התנגדות לצו קיום צוואה.

התנגדות להוצאה לפועל של צוואה

מהרגע שצוואה שמתחיל הוצאה לפועל של הסכמי צוואות וירושות, במשך שבועיים ניתן להגיש התנגדות לצוואה. ההתנגדות חייבת לכלול הסברים ומוגשת למשרד לענייני ירושה במקביל לתשלום אגרה של כ-900 שקלים. ללא הגשת ההתנגדות בזמן וללא תשלום האגרה, ההתנגדות לא תקפה וכלל לא ידונו בה. במידה ויהיה עניין בהתנגדות, כלומר יהיה לה הסברים שנראים הגיוניים, ההתנגדות תעבור לבית המשפט שם ידונו בה ויחליטו מה לעשות בדברה.

פסול דין

אחת הדרכים לפסול צוואה באופן חוקי וברור היא הוכחה כי מי שכתב את הצוואה, כלומר המנוח, בעת עריכת או הניסוח הראשוני של הצוואה היה פסול דין. מדובר באנשים אשר לוקים במחלה נפשית או פיזית אשר מונעת מהם להיות כשירים בפני החוק גם להעמדה לדין, אך כמובן גם לניסוח צוואה. במידה וניתן להוכיח כי אדם היה לא כשיר בעת כתיבת הצוואה לכתוב אותה, הצוואה תבוטל וההתנגדות תתקבל.

הסכמי צוואות וירושות כוללים צוואות אשר אדם כותב ועורך טרם מותו, כך הוא יכול לקבוע מה יהיה עם רכושו ונכסיו לאחר מותו, למי יעברו ומה לכל יורש. במידה ואין הסכם צוואה, הסכם ירושה עובד על פי החוק במדינת ישראל, אשר מחליט מי הם היורשים החוקיים של אדם ומה מעמדם בעת פטירתו. כך יחולק הרכוש שלו בהתאם.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

מה גובר הסכם ממון או צוואה

באופן עקרוני, כאשר אדם נפטר מחולק רכושו על פי הכתוב בצוואתו, ובהעדר צוואה, על פי הכתוב בחוק הירושה. עם זאת, לעיתים, אותו רכוש נתון להתחייבות

הסכם בין יורשים צוואה

על פי רוב, בעת חלוקת עיזבונו של אדם שנפטר, פועלים על פי הכתוב בהוראותיו שהשאיר בצוואה. עם זאת, ישנם מקרים בהם מחליטים היורשים לבצע חלוקה

הסכם פשרה בצוואה

כמו בכל תחום כמעט במשפט הישראלי, גם בענייני צוואות קיים המושג "הסכם פשרה". מושג זה נושא בחובו אסוציאציות רבות, חלקן חיוביות וחלקן שליליות, והוא משמש

הסכם מתנה מול צוואה

מימושה של צוואה מתרחש על פי רוב מספר רב של שנים לאחר מועד עריכתה. במהלך זמן זה דברים רבים עשויים להשתנות, הן דברים חיצוניים כגון

הסכם צוואה הדדית

צוואה הינה מסמך אשר נועד להבטיח כי חלוקת העיזבון של המצווה תיעשה על פי רצונו הייחודי, ולא על פי החלוקה הרגילה המפורטת בחוק הירושה. כתיבת

הסכם יחסי ממון

הסכם יחסי ממון הינו מסמך המאפשר חלוקה של הרכוש המשותף לשני בני הזוג בצורה שונה מהצורה המקובלת בחוק. על פי חוק בישראל בעת פרידה של

חלוקה על פי הסכם

חלוקה על פי הסכם הינה שיטת חלוקה במקרה והיורשים מעוניינים לחלק את נכסי הירושה בצורה שונה מהוראות המנוח, או בהעדר צוואה – בצורה שונה מחוקי

הסכם בין יורשים

החוק הישראלי מאפשר ליורשים לחלק ביניהם את נכסי הירושה באופן אשר ירצו, אף אם הדבר שונה מהצוואה שנרשמה (או במקרה של העדר צוואה – חוק

חלוקה על פי הסכם והמשמעות שלה

ככלל, החוק בישראל מכיר בשתי צורות של חלוקת רכוש של אדם שהלך לעולמו בין היורשים החוקיים שלו. הצורה הראשונה היא חלוקה על פי חוק הירושה.

הסכמי ירושה והסתלקות מירושה

הצוואה נועדה לקבוע באופן חד משמעי מי יהיו יורשיו של אדם לאחר שילך לעולמו, ובאיזה אופן יחולק עזבונו ביניהם. אולם קיימים מקרים רבים בהם הנפטר

הסכם חלוקת עיזבון

מסמך הצוואה מטרתו להגדיר באופן ברור מי הם היורשים של הנפטר ומה יהיה אופן חלוקת הרכוש, הממון והנכסים ביניהם. עם זאת, לעיתים מזומנות, היורשים מעוניינים

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?