איך מממשים צוואה

הליך מימוש צוואה הינו עדין ומורכב, במיוחד לאור העובדה שהוא מתרחש בשלב קשה מאד מבחינה נפשית עבור הנוגעים בו. הליך מימוש הצוואה מתחיל מרגע פטירת המצווה, ומסתיים בשלב חלוקת העזבון והעברת בעלותם לידי היורשים. במאמר זה נסקור את הליך מימוש הצוואה, ונפרט מעט אודות דברים אחדים שחשוב לדעת לפני שמתחילים את התהליך.

 

שלב ראשון: הגשת בקשה לצו קיום צוואה

במידה והמנוח השאיר אחריו צוואה, אנו מעוניינים לחלק את רכושו של המצווה על פי רצונו האחרון המובע בצוואה. כאשר לא השאיר אחריו המנוח צוואה, או שהצוואה שהשאיר אינה תקפה מסיבה מסוימת, נדרשים היורשים להגיש בקשה למתן צו ירושה, כלומר היורשים מבקשים לחלק את העזבון על פי החלוקה המפורטת בחוק הירושה.

 

כיצד מגישים בקשה לצו קיום צוואה?

את הבקשה לצו קיום צוואה ניתן להגיש באופן מקוון או באופן פיזי במשרדי רשם הירושות בתחום השיפוט של מקום מגוריו האחרון של המנוח. לאחר שליחת הבקשה הראשונית לצו קיום בקשה יש לשלוח את כל המסמכים הנדרשים בתוך שבעה ימים ממועד פתיחת הבקשה. את כל המסמכים הנדרשים יש להגיש בארבעה עותקים (אחד מקור ושלושה העתקים).

 

אילו מסמכים יש לצרף לבקשה לצו קיום צוואה?

המסמכים הנדרשים הינם:

  • צוואה מקורית. במידה והצוואה המקורית אינה קיימת יש להגיש במקביל בקשה לקיום צוואה על פי העתק בלבד, הכרוך בתשלום אגרה נוסף ועשוי לארוך זמן מסוים. בית המשפט לענייני משפחה ישקול את הבקשה ויכריע על פי ראות עיניו.
  • תעודת פטירה של המנוח. במידה והמנוח הינו בעל תעודת זהות ישראלית ונפטר בישראל אין צורך לצרף תעודת פטירה. במידה ותעודת הפטירה אינה זמינה יש להגיש בקשה להוכחת מוות שלא על ידי תעודת פטירה.
  • תעודת פטירה של היורשים (במידה ויש יורשים שנפטרו לפני המצווה).
  • שובר המעיד על תשלום דמי האגרה ודמי הפרסום.
  • הוכחת יידוע היורשים בפרטי הצוואה. הוכחה זו נעשית על ידי צירוף אישור משלוח הודעות בדואר רשום, או על ידי טופס החתום על ידי היורשים המעיד כי הם עודכנו בפרטי זכייתם.
  • ייפוי כוח במידה והתיק מיוצג על ידי עו"ד ולא על ידי היורש בלבד.

במידה וחלק מהיורשים בוחרים לוותר על חלקם בירושה יש לצרף גם תעודת הסתלקות שלהם.

איך מממשים צוואה
איך מממשים צוואה

מי רשאי להגיש בקשה לצו קיום צוואה?

החוק בישראל מתיר לכל אדם אשר יש לו עניין בקיומה של הצוואה להגיש את הבקשה, אם כי על פי רוב הבקשה מוגשת על ידי היורשים החוקיים הכתובים בצוואה. את הבקשה ניתן לשלוח באופן עצמאי, אולם רוב האנשים מעדיפים לעשות זאת באמצעות עו"ד על מנת להבטיח כי כל המסמכים הנדרשים יימצאו בהקדם, והליך מימוש הצוואה לא יתעכב יתר על המידה.

 

כמה זמן אורך הליך מימוש הצוואה

השלב הראשון הינו שלב איסוף המסמכים והטפסים הראשוניים. הליך זה תלוי בגורמים רבים ובדרך כלל אורך מספר ימים. לאחר מכן יש לשלוח את המסמכים הרלוונטיים לרשם הירושות בתוך 7 ימים מרגע פתיחת הבקשה לצו קיום הצוואה. לאחר מכן מפרסם רשם הירושות במשך כ-14 ימים את דבר הצוואה והירושה, ומבקש מכל מי שנוגע בדבר או מבקש לערער על קיום הצוואה להביע את התנגדותו.

במקביל, שולח רשם הירושות את פרטי הבקשה לידי האפוטרופוס הכללי, ומבקש ממנו לאשר את מילוי הצוואה, דבר הלוקח כחודשיים. במידה ולא הוגשה התנגדות, והאפוטרופוס הכללי לא מצא לנכון להתערב בקיומה של הצוואה, מקבלים המבקשים את צו קיום הצוואה וניתן להגיש בקשות לשינוי בעלות במשרדי הממשלה ובחשבונות הבנק של המנוח.

 

כיצד מממשים צוואה כאשר הוגשה התנגדות לקיומה?

במקרים בהם אדם מבקש להתנגד לקיומה של הצוואה, או שהצוואה אינה תקינה, מעביר רשם הירושות את הטיפול בצוואה לידי בית המשפט לענייני משפחה. בית המשפט ידון בפרטי ההתנגדות ויכריע כראות עיניו. בית המשפט יכול להכריע לטובת המערער (כלומר לפסול את הצוואה לחלוטין), לפסול חלק מתוך הצוואה בלבד או לקיים את כולה.

תהליך ההתנגדות מאריך מאד את הליך מימוש הצוואה, ועשוי לארוך מספר חודשים ואף שנים.

 

כמה עולה הליך מימוש הצוואה?

דמי האגרה של הבקשה עצמה הינם כ-503 ₪. במידה והבקשה נשלחת באופן מקוון העלות הינה מוזלת ועומדת על כ-428 ₪. בנוסף, יש להוסיף אגרה עבור דמי פרסום הבקשה במחיר של 130 ₪. כמובן שבמידה והבקשה מוגשת על ידי עורך דין יש לשלם לו בנפרד דמי טיפול הנעים בין 1,500 ₪ ל-3,500 ₪ בהתאם למסוכם עמו.

בנוסף, במידה והליך מימוש הצוואה עובר לידי בית המשפט לענייני משפחה המחיר גדל משמעותית וכולל חיובי אגרה ותשלומי משפט נוספים.

 

תפקידו של מנהל עיזבון במימוש הצוואה

יש והמנוח ממנה בפרטי צוואתו אדם אשר ישמש כמנהל עזבון. מנהל עזבון זה אחראי על הליך חלוקת נכסי העזבון, פריעת חובותיו של המנוח, איתור היורשים, ניהול זמני של עסקי העזבון עד גמר הליך החלוקה, וכדו'.
שכרו של מנהל העזבון קבוע בחוק ונע בין 3% ל-4% מנכסי העזבון, בהתאם לרמת הטרחה הנדרשת ממנו.

הימצאותו של מנהל עזבון אינה משפיעה באופן מהותי על הליך מימושה של הצוואה, ותפקידו הוא לנהל את התהליך בצורה חלקה ומהירה עד כמה שניתן.

 

האם ניתן לממש כל צוואה וכל הוראה?

לחלוקה הכתובה בצוואה יש תוקף רב המובע בעקרון חופש הציווי, הקובע כי יש לקיים את הוראות הצוואה ככל שניתן, אף אם הוראותיה אינן הגיוניות או הגונות. עם זאת, לעיתים נדרש בית המשפט להגביל את תוקפו של עקרון חופש הציווי, במקרים כגון שהוראות הצוואה מנוגדות לחוק, אינן אפשריות או שאינן מוסריות.

 

האם כדאי לעשות את הליך מימוש הצוואה לבד או על ידי עורך דין?

אנו חברי הנבחרת המשפטית מציעים בפני הציבור הרחב מידע משפטי עדכני ונהיר, על מנת לאפשר לכל אחד להבין עד כמה שניתן את מצבו המשפטי וההשלכות של התהליך. עם זאת, פעמים רבות מומלץ לעבור את התהליך בליווי צמוד של עורך דין מוסמך ומנוסה המכיר את פרטי החוק לעומק בצורה מדויקת, ומבטיח כי תקבלו את כל זכויותיכם בצורה המהירה ביותר.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

גילוי צוואה

מסמך הצוואה הינו מסמך משמעותי ובעל השלכות רבות הקובע כיצד יש לחלק את נכסיו של המנוח. מכיוון שלמסמך זה יש כוח כה רב, ישנם מקרים

איך מתחלקת ירושה

עזבונו של אדם כולל את כל רכושו ונכסיו, קנייניו החומריים והרוחניים, וכן כולל הוא את כל זכויותיו וחובותיו של אותו אדם. לאחר מותו של האדם,

עצות מעשיות לגבי אופן עריכת צוואה

תפקידה של הצוואה הוא לבטא את החלוקה הרצויה בעיניכם בדבר חלוקת נכסיכם לאחר לכתכם. צוואה טובה היא אחת כזו אשר תזכה את היורשים העתידיים בנכסים

מינוי אפוטרופוס והקשר לצוואה

ניתן להניח כי רובנו שמענו בעבר את המילה אפוטרופוס, אך לא בהכרח הבנו מה בדיוק היא אומרת. המונח אפוטרופוס פגש אותנו בכל מיני נקודות בחיים

המדריך לכתיבת צוואה

בין אם במוקדם ובין אם במאוחר, בסופו של דבר רובנו נגיע למצב שבו אנחנו מעוניינים בעריכת צוואה שתשקף את האופן בו היינו רוצים שיחולקו ממוננו

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: