עריכת צוואה ללא עורך דין

כל אדם רשאי לערוך לו צוואה בצורה עצמאית ללא עורך דין וללא עלות. על מה חשוב לשים דגש בניסוחה, היכן כדאי להפקיד אותה, מה חשוב לזכור בעת העריכה ואיך לוודא שלא יערערו על מהימנותה וחוקיותה. כל מה שצריך לדעת על כתיבת צוואה עצמאית. חוק הירושה בישראל מונה כמה צורות לכתיבת צוואה. צוואת כתב יד היא הפשוטה הקלה והזולה מבין האופציות. היא מתאימה בדיוק למי שמעוניין שאיש מלבדו לא יראה את תוכן הירושה טרם מלאו לו מאה ועשרים.

 

צוואה כתב יד

המסמך צריך להיות כתוב כולו בכתב ידו של המצווה בלבד. שימוש בהדפסה לצוואה או לחלקים ממנה, מקטלגת אותה כצוואת עדים. זהו סוג אחר של צוואה, שעל מנת להבטיח את תוקפה יידרשו סעיפים נוספים שכבר מומלצים להיעשות בעזרת עו"ד. יש להקפיד על כתב יד קריא וברור. אם יהיה קשה להבין את שנכתב, ישנה סבירות גבוהה שבית המשפט יבטל את תוקפו של המסמך ועזבונות המנוח יחולקו על פי חוק הירושה. לכן, אם כתב ידך אינו ברור כנראה שזו אינה האופציה המתאימה לך. כמו כן, יש לברור את המילים היטב ולשמור על ניסוח רהוט, כדי שלא יהיה מקום לפירוש שונה או מנוגד לרצונו המקורי של המצווה.

 

תאריך

על המצווה לציין את התאריך בראשית כל עמוד בכתב ידו בלבד. זהו שלב חשוב מפני שבהינתן כמה צוואות, על פי חוק הירושה תוקפה של המאוחרת גובר על קודמותיה. אם לא צויין תאריך נפער פתח לסיבוך משפטי.

 

חתימה

על מנת שהצוואה אכן תתקבל, על המצווה לחתום עליה בכתב ידו. רצוי ומומלץ לחתום בכל עמוד ליד ציון התאריך. בנוסף, אם התבצעו מחיקות של סעיפים או מילים ,תיקון שגיאות או ניסוח, יש להוסיף חתימה ליד כל אלו. ממש כמו שחותמים כאשר יש שינויים בצ'קים או חוזים שונים. אחרת ייתכן וחלק מהשינויים לא יחשבו כחלק מהצוואה. רק בתנאי שלבית המשפט אין ספק באמינות הצוואה, בזכות ראיות אחרות, ייתכן ויקבל את השינויים אפילו בהעדר החתימה הקריטית.

עריכת צוואה ללא עורך דין
עריכת צוואה ללא עורך דין

ניסוח בלשון ציווי ופקודה

יש לשמור על צורת ביטוי וניסוח פיקודי ומצווה. הוראות כגון – "הריני מצווה", "אני מורה" וכיוצא בזה. אין מקום לביטויים של בקשה, משאלה או פניה מסוג זה. לא חסרים מקרים בהם המצווה הורה לאחד היורשים לחלק את העזבונות בין כולם, ובשל ניסוח קלוקל, אותו יורש לקח הכל לעצמו והותיר את שאר היורשים המיועדים חסרי אונים מול החוק. אין זה ציווי "להשאיר" או "לבקש" ממישהו לחלק את הירושה, חשוב להיות ערניים לכך.

 

פרטי היורשים

חובה לציין את פרטי היורשים מעבר לשם. יש לכלול מספר תעודת זהות, תאריך לידה, כתובת וכמובן את הקרבה בין המוריש ליורשיו. כמה שיותר פרטים שיאפשרו לזהות את היורש ולא להותיר מקום לבלבול.אם ישנו אדם שאין ברצון המצווה שיירש ממנו מאומה, רשאי לציין זאת בפירוש בגוף הצוואה.

 

פרטי הנכסים

הנכסים המורשים הם עיקר עניין הצוואה, על כן יש לפרט בכמה שיותר דיוק את כל פרטי הנכסים, הרכוש וההטבות הכלולים בעיזבון. זאת על מנת להקל על איתור הירושה וחלוקתה. עבור דירה יש לציין כתובת  ומספר גוש חלקת דירה. עבור חשבון בנק, יש ציין מספר חשבון וסניף. סעיף שגם מומלץ להוסיף מכונה "סעיף סל", זהו סעיף שעוסק באפשרות שיצטברו עוד נכסים מזמן חתימת הצוואה ועד למימושה. הסעיף הזה דואג שלא יהיה צורך לתקן את הצוואה כל פעם שלדוגמא מחליפים רכב, או אם שכחו לציין נכס כלשהו.

 

אין להציב תנאים

על מנת שצוואת כתב היד תהיה חוקית, היא אינה יכולה לבוא בניגוד לחוק. לכן, אסור שהצוואה תכלול תנאי לירושת היורשים שאינו חוקי, לא מוסרי או מנוגד לתקנת הציבור. ייתכן ובמקרה כזה, בית המשפט יחליט לבטל את תוקפה. במקרה הפחות גרוע, יבטל רק את התנאי והיורשים לא יצטרכו לעמוד בו על מנת לזכות בעיזבון. אין זה אומר שאי אפשר להציב תנאים כלל, אם אינם מנוגדים לכללים אז הכל כשר. מקרים כגון התניית קבלת הירושה בעלייה ארצה, או בהליכה לאוניברסיטה מתקבלים.

 

פנסיה לא נכללת

קופות גמל, קרנות פנסיה למיניהן ופוליסות ביטוח לא יכולות להיכלל בעיזבון. לכן, אין להסתפק בצוואה בלבד ויש לעשות צעדים נוספים להבטיח שהכספים יועברו ליורשים המיועדים. חברות הביטוח מספקות טפסים המאפשרים למנות נהנים או מוטבים (שמחבינה חוקית, הם מעל הצוואה). כמובן יש את האפשרות הזאת גם בקופות גמל וכדומה. בכל מקרה, יש לרשום את פרטי היורשים, ובכך גם הפינה הזאת תטופל כראוי בזמנה.

 

משמרת

זכותו של אדם שערך צוואה בכתב יד לשמור אותה ברשותו. אם הוא חושש שייגרם לה נזק כלשהו מסיבות שונות, או דואג שלא תמצא אחרי לכתו, יכול הוא להפקידה אצל רשם לענייני ירושה. ניתן לעשות זו על ידי התייצבות המצווה עצמו בלשכת הרשם לענייני ירושה. יש להצטייד בצוואה המקורית, תעודת זהות  ואישור תשלום אגרה בסכום סמלי של כ-106 שקלים. ניתן גם להפקיד אותה באופן מקוון מרחוק באמצעות אתר הלשכה. יש המוסיפים גם אישור רפואי לצוואה, המורה שבזמן ההפקדה, המצווה היה כשיר ובר דעת.

 

חשוב לדעת

מטרת הצוואה היא לכבד את רצונות המנוח. לבית המשפט יש כלים על מנת לצמצם ככל האפשר מצבים בהם ישנה פגיעה טכנית כלשהי שעלולה למנוע זאת. עם זאת, בצורת כתיבת צוואה זו, בשל העדר העדים יותר קל לסלף את שנכתב כדי שיתאימו יותר למי שאינו מרוצה ממנה. לכן, יש להקפיד היטב על השלבים כדי שלא יהיה מקום לערער על אותנטיות הצוואה ודעת המצווה החתום עליה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עריכת צוואה שכר טרחה

בואו נודה בזה, הדבר האחרון שאנשים מעוניינים לעשות הוא לתכנן מה יהיה אחרי מותם. אולם, יש הרבה החלטות חשובות שיש לקחת כדי להשאיר לאהוביך את

עריכת צוואה כללים

בין אם זאת הדירה של אימא, השרשרת של סבתא שעוברת מדור לדור, או אפילו העסק המשפחתי – לכל אחד מאיתנו יש הפריט המיוחד הזה שחשוב

עריכת צוואה קורונה

התפשטות מגפת הקורונה לצד העלייה בשיעור התמותה העולמי הובילו רבים להסדיר לראשונה או לערוך מחדש את צוואתם. כעת, רצונו של אדם להבטיח כי הרכוש שצבר

עריכת צוואה בכתב יד

החוק בישראל מונה ארבעה סוגי צוואות הכשרות מבחינה משפטית. לכל צוואה קיימים היסודות הייחודיים לה, ולכל צוואה קיימים יתרונות וחסרות משלה. במאמר זה נתמקד בעריכת

עריכת צוואה תושב חוץ

המציאות הגלובלית אליה מתקדם עולמנו מעלה שאלות וסוגיות בכל תחומי החיים, וגם תחום הצוואות אינו יוצא מן הכלל. קיומם של תושבי חוץ במדינת ישראל, ואזרחים

עריכת צוואה מה חשוב לדעת

עריכת צוואה הינו מעמד משמעותי וטעון, הן מבחינה רגשית והן מבחינה משפטית ובירוקרטית. כל אדם מבקש לכתוב את החלוקה הייחודית הרצויה בעיניו, ולכל אדם הזכות

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: