עריכת צוואה מה חשוב לדעת

עריכת צוואה הינו מעמד משמעותי וטעון, הן מבחינה רגשית והן מבחינה משפטית ובירוקרטית. כל אדם מבקש לכתוב את החלוקה הייחודית הרצויה בעיניו, ולכל אדם הזכות לקבוע מה לעשות בנכסיו לאחר מותו. ריכזנו עבורכם את הדברים העיקריים שחשוב לדעת בעת עריכת הצוואה, על מנת להבטיח כי כל המידע הנדרש יהיה נגיש עבורכם במקום אחד.

 

הזכות לערוך ולעדכן את הצוואה

עקרון חופש הציווי קובע כי לכל אדם הזכות לכתוב בצוואתו את החלוקה הרצויה בעיניו בהתאם לרצונו החופשי. עקרון זה מניע את בית המשפט לנטות לקיום הצוואה בכל מקרה של ספק, מתוך הנחה כי אם המצווה בחר לכתוב צוואה הרי שהוא מבקש לקיימה ויש לפעול עד כמה שניתן לקיום רצונו. מתוך עיקרון זה עולה גם כן זכותו של כל אדם לערוך ולעדכן את צוואתו בכל עת אשר יחפוץ, ועל כן קובע החוק כי צוואה מאוחרת עדיפה על צוואה קדומה, במידה ולא ניתן לקיים את שתיהן. משכך, ישנה חשיבות עליונה לכתיבת התאריך במסמך הצוואה, על מנת להבטיח כי בית המשפט יידע להבחין איזו צוואה קודמת לחברתה ודינה של מי להידחות.

 

אילו דברים עשויים לפסול צוואה

למרות נטייתו של בית המשפט לקיים את צוואת המצווה, ישנם מקרים רבים בהם יש לפסול את הצוואה מסיבות שונות. להלן נציג עבורכם את העילות המרכזיות לפסילת צוואה:

 

טענת אי כשרות לצוות

אחת העילות הנפוצות ביותר לפסילת צוואה הינה בטענת אי כשירות המצווה לצוות. ישנם מצבים רפואיים שונים אשר מונעים מהמצווה להפעיל שיקול דעת באופן ישר, ולבטא את רצונו החופשי והעצמאי. בין המצבים הללו ניתן למנות מחלות דמנציות מתקדמות למיניהן, מחלות נפש, הזיות וכדו'. במצבים אלה קובע החוק כי "צוואה… שנעשתה בשעה שהמצווה לא ידע להבחין בטיבה של צוואה – בטלה".

 

טענת השפעה שאינה הוגנת

ישנם מצבים בהם המצווה מפתח מערכת יחסים תלותית עם אדם קרוב אליו, מערכת יחסים אשר מונעת ממנו להביע את רצונו החופשי והעצמאי. מערכת יחסים זו קרויה "השפעה שאינה הוגנת", ודין צוואה אשר נעשתה תחת נסיבות מעין אלו להיבטל. על מנת לפסול צוואה בטענת קיומה של השפעה בלתי הוגנת יש להוכיח את קיומה של השפעה זו,  להוכיח שהיא אינה הוגנת ולהוכיח כי היא השפיעה על תוכן הצוואה.

עריכת צוואה מה חשוב לדעת
עריכת צוואה מה חשוב לדעת

טענת צוואה פגומה

צוואה אשר מכילה פגמים וטעויות מוגדרת כ"צוואה פגומה", אשר לעיתים דינה להיפסל. ההכרעה בדבר דינה של הצוואה הפגומה תלויה באופי הטעות, ובהחלטת בית המשפט. ישנם מקרים בהם פגמים רבים ניתנים לתיקון, וישנם מקרים בהם פגם אחד בלבד יוביל לפסילת הצוואה. דיני צוואה פגומה הינם רבים ומסועפים ואין כאן המקום לפרטם.

 

טענת מעורבותו של אחד הזוכים בעריכת הצוואה

כאשר אחד הזוכים בצוואה נטל חלק בעריכתה (שימש בה כעד, סייע בעריכה וכדו') הרי שדינה של הצוואה להיבטל. דין זה תקף הן למעורבות הזוכה עצמו והן למעורבות בן זוגו של הזוכה. חשוב לדעת כי אף אם יוכח מעבר לכל ספק כי מעורבות הזוכה לא השפיעה כהוא זה על תוכן הצוואה, עדיין מוכרח בית המשפט לפסול את הצוואה על מנת ליצור הרתעה ולמנוע השפעה עתידית.

 

מה עושים במידה והצוואה נפסלת

כאשר צוואה נפסלת רואים את הצוואה הפסולה כאילו לא נתקיימה מעולם, וחוזרים למצב הקודם לעריכתה – במידה וקיימת צוואה קודמת מקיימים אותה, ובמידה וזו הייתה הצוואה הראשונה מחלקים על פי האמור בחוק הירושה.

 

על מי מוטל נטל ההוכחה לכשרות הצוואה

הלכה היא בדיני ירושה כי כל צוואה בחזקת כשרה עד שיוכח אחרת. מכיוון שכך, חובת ההוכחה מוטלת על המבקש לערער על תקפות הצוואה, ועליו להוכיח בצורה מוחלטת כי הצוואה אכן פסולה. עם זאת, במקרים בהם הצוואה הינה צוואה פגומה, נטל ההוכחה עובר לידי המבקש לקיימה, דבר אשר חשוב לשים לב אליו בבואנו לנסח את צוואתנו.

 

האם כדאי לערוך צוואה

כאשר אדם נפטר ללא צוואה מחולק רכושו על פי החלוקה הכתובה בחוק הירושה. חלוקה זו נחשבת לחלוקה ישרה וצודקת, אולם ישנם מקרים בהם מבקש המצווה לחלק בדרך שונה. רצון זה יכול להתעורר במצבים בהם הוא מעוניין להדיר את אחד היורשים מלקבל את חלקו בנכסי העיזבון, או במצבים בהם הוא מעוניין בחלוקה אישית יותר של רכושו, להבטיח כי כל יורש יזכה בחלקו המתאים לו. סיבה נוספת לעריכת צוואה הינה להקל על היורשים למפות ולהכיר את כל נכסיו של המצווה, מכיוון שהצוואה מרכזת במסמך אחד את פירוט כלל נכסיו.

 

כיצד שומרים על צוואה

החוק אינו מחייב את עורך הצוואה לשמור את צוואתו בדרך מסוימת, וכל אדם רשאי לשמור עליה בצורה הנראית ביותר עבורו. עם זאת, אנשים רבים פונים לשמור את צוואתם אצל רשם הירושות, שירות המבטיח כי הצוואה לא תאבד, ומקל על היורשים למצוא אותה בבוא העת. בנוסף, שמירה זו מבטיחה כי לא יתקיימו צוואות כפולות או קדומות, ומאפשר הליך מימוש צוואה חלק ומהיר יותר.

 

טיפים קצרים לעריכת צוואה

  • צירוף דברי הסבר לתוכן הצוואה מוסיף אמינות ומחזק את תוקפה של הצוואה, מכיוון שהוא מוכיח כי המצווה פעל מתוך שיקול דעת ולא היה נתון במצב שאינו כשיר לצוות. אין מטרתם של הסברים אלו להתקבל על ליבו של השופט, אלא להוכיח כי המצווה היה מודע למעשיו וכי הוא הכיר בטיבה של צוואתו.
  • צירוף חוות דעת רפואית תוסיף אף היא חיזוק לתוקפה של הצוואה, היות והיא תוכיח כי המצווה היה כשיר לצוות מבחינה קוגניטיבית ולא סבל מבעיה רפואית או מנטלית בעת עריכת צוואתו.
  • צירוף סרטון וידאו קצר של מעמד עריכת הצוואה מוסיף אמינות למסמך הצוואה, ומבטיח כי לא ניתן יהיה לערער עליה כי היא לא נערכה על ידי המצווה.

 

סיכום

עריכת צוואה הינו הליך הכולל פרטים רבים אשר האדם הסביר אינו מודע אליהם כלל. על מנת להבטיח כי צוואתכם תתממש בבוא העת בצורה מלאה ומהירה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין מקצועי ומנוסה על מנת שיסייע וילווה את התהליך כולו מתחילה ועד סוף. חברי הנבחרת המשפטית ישמחו לעמוד לצדכם בכל אשר תידרשו.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עריכת צוואה שכר טרחה

בואו נודה בזה, הדבר האחרון שאנשים מעוניינים לעשות הוא לתכנן מה יהיה אחרי מותם. אולם, יש הרבה החלטות חשובות שיש לקחת כדי להשאיר לאהוביך את

עריכת צוואה כללים

בין אם זאת הדירה של אימא, השרשרת של סבתא שעוברת מדור לדור, או אפילו העסק המשפחתי – לכל אחד מאיתנו יש הפריט המיוחד הזה שחשוב

עריכת צוואה קורונה

התפשטות מגפת הקורונה לצד העלייה בשיעור התמותה העולמי הובילו רבים להסדיר לראשונה או לערוך מחדש את צוואתם. כעת, רצונו של אדם להבטיח כי הרכוש שצבר

עריכת צוואה בכתב יד

החוק בישראל מונה ארבעה סוגי צוואות הכשרות מבחינה משפטית. לכל צוואה קיימים היסודות הייחודיים לה, ולכל צוואה קיימים יתרונות וחסרות משלה. במאמר זה נתמקד בעריכת

עריכת צוואה תושב חוץ

המציאות הגלובלית אליה מתקדם עולמנו מעלה שאלות וסוגיות בכל תחומי החיים, וגם תחום הצוואות אינו יוצא מן הכלל. קיומם של תושבי חוץ במדינת ישראל, ואזרחים

עריכת צוואה מחיר

צוואה מביעה את רצונו של האדם, בה הוא מסביר את חלוקת רכושו הרצויה בעיניו לאחר מותו. עריכת הצוואה יכולה להיעשות בצורה עצמאית או בסיוע של

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: