עריכת צוואה קורונה

התפשטות מגפת הקורונה לצד העלייה בשיעור התמותה העולמי הובילו רבים להסדיר לראשונה או לערוך מחדש את צוואתם. כעת, רצונו של אדם להבטיח כי הרכוש שצבר יחולק בין יורשיו כראוי בעיניו, נתקל בקשיים עקב הגבלות החירום בצל המגפה. השאלה – למי יועבר הרכוש שלנו לאחר המוות? עולה מעבר לרגיל בקרב אוכלוסיות בסיכון, אך לא רק. זו סוגייה רגישה שרבים מאיתנו מעדיפים להימנע מהתמודדות עמה, אך קשה להתעלם מקיומה. כיצד ניתן לעשות זאת בתקופת המשבר אליה נקלענו?

 

מה הן הדרכים לעריכת צוואה לפי חוק הירושה, נכון להיום?

צוואה בפני עדים נחתמת בפני שני עדים ניטרליים אשר לא מוגדרים כיורשים על פי הצוואה. על המצווה להצהיר ולחתום בפני העדים כי זו היא צוואתו האחרונה. צוואה זו נערכת לרוב גם מול עורך דין.
צוואה בפני רשות על המצווה להצהיר כי זוהי צוואתו והוא מודע לכתוב בה, בפני אחת מן הרשויות הבאות: דיין בבית דין רבני, שופט, רשם בית משפט, רשם לענייני ירושה, נוטריון או ראש רשות מקומית.
צוואה בכתב יד נכתבת על ידי המצווה בכתב ידו, דורשת את חתימתו האישית וציון התאריך.
צוואה בעל פה, נקראת גם צוואת "שכיב מרע" במצב בו אדם גוסס או מאמין שנמצא לקראת פטירתו, רשאי אותו אדם למסור את צוואתו בעל פה לעדים אשר יתעדו אותה בכתב. על העדים לציין את התאריך, את נסיבות כתיבת הצוואה ולמסור אותה לרשם הירושות.

 

מה הקשיים הבולטים בעריכת צוואה בתקופת הקורונה?

במקרה של בידוד, סגר או הגבלות הריחוק החברתי, הופעה בפני עדים או בפני רשות חוקית לא מתאפשרת ואף עשויה לסכן את המצווה. במקרה כזה, למצווה נותרת רק דרך אחת חוקית לכתיבת צוואה שאינה מצריכה מפגש עם גורמים נוספים – צוואה בכתב יד. עם זאת, בצוואה מסוג זה ליווי של עורך דין יכול להבטיח שתהיה מנוסחת כראוי, ולא תפסל מסיבות משפטיות או טכניות.

בנוסף, היעדר עדים במעמד כתיבת הצוואה עלול להוות בעיה, מכיוון שיקל על תהליך הערעור על הנוסח המקורי לאחר פטירת המצווה, על ידי אנשים שחולקים על ניסוחה. יש לציין כי בצוואות מסוג זה לעיתים עולה חשש כי המצווה נתון ללחצים ושיקולים שלא מבטאים את רצונו האישי, ולא יהיה לכך כל תיעוד. בעיה נוספת היא שצוואה זו אינה רלוונטית עבור קשישים או אנשים חולים שאינם מסוגלים לכתוב בכוחות עצמם.

עריכת צוואה קורונה
עריכת צוואה קורונה

כיצד מתמודדים עם הגבלות הקורונה?

אדם המסוגל לכתוב בעצמו את צוואתו יכול לערוך שיחת טלפון או שיחת וידאו עם עורך דין, אשר ייעץ לו כיצד לנסח צוואה תקינה. על המצווה יהיה להעתיק את הנוסח בכתב ידו, לצרף תאריך, חתימה ובכך למלא את הדרוש בחוק באשר לצוואה בכתב יד. במקרה בו אדם לא מסוגל לכתוב בעצמו, באפשרותו לחתום בפני שני עדים על צוואה מודפסת, ולהצהיר בפניהם שהצוואה אכן מבטאת את רצונו כראוי. העדים יכולים להיות שכנים של המצווה, ובכך ניתן להתגבר על הגבלות יציאה מהבית במידה ויהיו כאלו שוב.

עד לאחרונה, אדם אשר רצה להפקיד את צוואתו לרשם הירושות, נאלץ לעשות זאת באופן פיזי. למרות שהפקדה זו אינה בגדר חובה (צוואתו של אדם תקפה גם ללא הפקדה אצל רשם ירושות) היא מספקת ביטחון למוריש לכך שרצונו יתקיים לפי הנוסח המקורי. בחודשים האחרונים אושר במשרד המשפטים תיקון לתקנות הירושה, לפיו תתאפשר הפקדת עותק על הצוואה לרשם הירושות באופן מקוון. את הצוואה המקורית יש להעביר לרשם בדואר או על ידי שליח תוך 45 ימים. הסרת הצורך להגיע פיזית לרשם מסייעת באופן ניכר לתהליך עריכת הצוואה בתקופה מאתגרת זו.

 

לסיכום

עריכת צוואה בצל המגפה מהווה אתגר ממגוון סיבות. ישנן דרכים שונות להתמודד עם אתגר זה, ואף יתכן שיוצעו פתרונות נוספים בהמשך. אחד הפתרונות האפשריים הוא התרת עריכת צוואה מול עדים או מול הרשויות בשיחת וידאו, דבר שיקל על התהליך באופן משמעותי. למרות הקשיים העומדים בדרך, כתיבת צוואה היא הדרך הבטוחה ביותר לדאוג לכך שרכושו של אדם יחולק לאנשים היקרים לו על פי רצונו האישי. על כן, זוהי מטלה חשובה שלא כדאי להזניחה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עריכת צוואה שכר טרחה

בואו נודה בזה, הדבר האחרון שאנשים מעוניינים לעשות הוא לתכנן מה יהיה אחרי מותם. אולם, יש הרבה החלטות חשובות שיש לקחת כדי להשאיר לאהוביך את

עריכת צוואה כללים

בין אם זאת הדירה של אימא, השרשרת של סבתא שעוברת מדור לדור, או אפילו העסק המשפחתי – לכל אחד מאיתנו יש הפריט המיוחד הזה שחשוב

עריכת צוואה בכתב יד

החוק בישראל מונה ארבעה סוגי צוואות הכשרות מבחינה משפטית. לכל צוואה קיימים היסודות הייחודיים לה, ולכל צוואה קיימים יתרונות וחסרות משלה. במאמר זה נתמקד בעריכת

עריכת צוואה תושב חוץ

המציאות הגלובלית אליה מתקדם עולמנו מעלה שאלות וסוגיות בכל תחומי החיים, וגם תחום הצוואות אינו יוצא מן הכלל. קיומם של תושבי חוץ במדינת ישראל, ואזרחים

עריכת צוואה מה חשוב לדעת

עריכת צוואה הינו מעמד משמעותי וטעון, הן מבחינה רגשית והן מבחינה משפטית ובירוקרטית. כל אדם מבקש לכתוב את החלוקה הייחודית הרצויה בעיניו, ולכל אדם הזכות

עריכת צוואה מחיר

צוואה מביעה את רצונו של האדם, בה הוא מסביר את חלוקת רכושו הרצויה בעיניו לאחר מותו. עריכת הצוואה יכולה להיעשות בצורה עצמאית או בסיוע של

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: