עריכת צוואה שכר טרחה

בואו נודה בזה, הדבר האחרון שאנשים מעוניינים לעשות הוא לתכנן מה יהיה אחרי מותם. אולם, יש הרבה החלטות חשובות שיש לקחת כדי להשאיר לאהוביך את מה שיישאר אחרייך, כגון חיסכון לקראת הלווייתך, ייעוץ מוטבים לכל החשבונות שבבעלותך, תכנון קדימה עבור ילדייך (בעיקר אם הם צעירים), תכנון הצוואה האחרונה שלך ועוד. האחרון הוא כנראה אחד הדברים החשובים ביותר שתצטרך לעשות ולכן במדריך זה מפורטים מספר היבטים חשובים שיש לקחת בחשבון בעת הרכבת צוואתך.

 

עריכת צוואה היא תהליך מסובך

עריכת צוואה היא לא תהליך קל כפי שנהוג לחשוב. רוב האנשים שומעים את המילה צוואה וחושבים שזה תהליך פשוט משום שנדרשות דקות ספורות עבור כל אדם ואדם לתכנן למי יוריש את חפציו ורכושו. אולם, כדי שההורשה הכביכול פשוטה הזו תקרה, יש להתייחס להרבה היבטים חשובים בעת עריכת צוואה, עד לרמת אופן הניסוח. אם יש בבעלותכם הרבה נכסים, אם אתם מנהלים עסק או אם יש לכם יותר מילד אחד או נכדים, חשוב להקדיש זמן לקבלת החלטות מדוקדקות לגבי מה יקרה אחרי מותכם.

 

ממה מתחילים?

ראשית, יש לערוך רשימה של כל הנכסים שלך – הבית שלך, כלי רכב בבעלותך, חפצים בעלי ערך שבבעלותך. יש לכלול ברשימה גם את כל החשבונות הפיננסיים שלך כגון חשבונות צ'קים, חסכונות, תעודות הפקדה, פוליסות ביטוח חיים וכולי. לאחר מיצוי רשימה זו, הכן רשימה מקבילה בה תמנה את כל היורשים שלך ומי יירש כל נכס. חשוב לציין שיקולים מיוחדים שתרצה לכלול בצוואתך, למשל אם אתה מוריש לילדייך את נכסייך, אז באיזה אופן יפוצלו החשבונות, מה יקרה לביתך והעסק שלך לאחר מותך וכולי. את הצוואה עצמה ניתן לנסות לערוך באופן עצמאי וניתן לשכור עורך דין לביצוע העבודה עבורך, אך כך או כך עדיין תצטרך לקבל את ההחלטות הנ"ל ועוד בעצמך.

 

עלות צוואה בסיסית

באופן גס, תשלום עבור כתיבת צוואה בסיסית עשוי לעלות סביב 500 ₪ – מחיר סביר עבור רוב האנשים. יש אפשרות לרכוש ערכת הדרכה "עשה זאת בעצמך" באינטרנט או בחנויות: בדרך כלל ערכות אלו מכילות תבניות שאפשר למלא עם המידע הרלוונטי אלייך. במידה ואתה זקוק למסמכי תכנון עזבון או מסמכים מיוחדים שאינם ב"ערכה הפשוטה", תהיה מוכן לכך שההוצאה תגדל בהתאם.

עריכת צוואה שכר טרחה
עריכת צוואה שכר טרחה

עלויות נוספות

אם מצבך יותר מסובך מהנורמה, אם הערכות המוכנות כלליות מדי עבורך או אם אתה פשוט רוצה לתת לאיש מקצוע לקחת את המושכות, כדאי לשכור עורך דין עבור עריכת צוואתך. שכירת שירותי עורך דין תעלה את המחיר, כאשר הסכום הנמוך ביותר עבור שכר טרחה הוא כ-1,000 ₪, סכום שבקלות יכול לעלות לכ-3,500 ₪ במקרים יותר מסובכים.

 

הדרך העצמאית – ערכת "עשה זאת בעצמך"

ערכות אלו מאפשרות יצירת צוואה כשירה על פי חוק ולכן זוכות לפופולריות רבה בשל העלות הנמוכה שכרוכה בכך. אם אין לך הרבה בקשות מסובכות לגבי התוכנית לאחר המוות שלך, הכספים שלך די פשוטים ואין לך ילדים, זו אולי האפשרות הכי מתאימה עבורך. יש ערכות בעלות נמוכה מאוד של כ-50 ₪ ואלו נותנות אפשרות לייצר עצמאית את צוואתך בנוחות.

 

בחינת כל האפשרויות

לפני שאתה רץ לרכוש אחת כזו, יש לקרוא תחילה את הביקורות על כל ערכה בפלטפורמות המוכרות ולברר מה לקוחות עבר אומרים על המוצר. הקונספט הזה יחסית חדש בתחום, כך שהרבה חברות רוצות לקחת חלק בכך אבל לא כל אחת מייצרת ערכה איכותית שתספק את כל מה שדרוש ותתאים לך.

 

איכות הערכה ושירות הלקוחות

יש לוודא שאתה מבין את כל מה שהערכה כוללת. לרוב המסמכים כתובים בשפה משפטית מסורבלת ואתה לא רוצה לחתום על מסמך שאתה לא לגמרי מבין. כדאי מאוד לבדוק אם המסמך שהערכה מייצרת תקף במדינה שלך. מסמכים מסוימים אינם תואמים להנחיות של כל מדינה, לכן כדאי לוודא זאת וליצור קשר עם החברה שמייצרת את הערכה, לשאול אותם ספציפית על ההנחיות לפי המדינה שלך וכך גם לברר על הדרך את רמת ההיענות והתמצאות שלהם בתחום.

 

הדרך המקצועית – עורך דין

מסמכי הצוואה הבסיסיים לא מכסים כל מצב חיים ולכן אם מצבך מעט מורכב, יש לך הרבה נכסים, הרבה יורשים או פשוט דורש תשומת לב יתרה, כדאי לשכור עורך דין עבור עריכת צוואתך. חשוב לזכור שכל ההחלטות לגבי מה קורה אחרי מותך הן אך ורק שלך ותפקידו של עורך הדין הוא להדריך אותך בתהליך ולסייע לך לנסח את צוואתך כראוי ובאופן מותאם אלייך. ברגע שבחרת לשלם על ייעוץ משפטי, מגיע לך לקבל את מלוא התועלת של צוואה נטולת טעויות.

 

שכר טרחה

כדאי לנסות לתמצת את כל הדרישות והבקשות לפגישה אחת משום ששכירת שירותי עורך דין היא לפי שעה ועשויה לעלות בין 350 ₪ לשעה לבין 1,200 ₪ לשעה. אם תחליט לבצע שינויים זה יעלה לך יותר, כך שכדאי להכין כל מה שאפשר מבעוד מועד.

 

סיכום

עריכת צוואה היא אחד ההיבטים החשובים ביותר בתכנון מותך. אם תבחר לערוך את צוואתך באופן עצמאי זהו תהליך פחות יקר ועשוי להסתכם בסכום של כ-350 ₪. אם תבחר להשתמש בעורך דין לעריכת צוואתך, העלות תנוע בין 1000 ₪ לבין 3,500 ₪ כתלות במצבך. לעשות זאת בעצמך אכן נשמע מפתה ועשוי לחסוך לך זמן וכסף, אך כתיבת הצוואה שלך עם עורך דין מבטיחה שהיא תהיה נטולת טעויות. אני ממליצה בכל מקרה להכין רשימות מפורטות של נכסייך, יורשייך ורצונותייך כדי לדעת היכן אתה עומד ומה דרך הפעולה המתאימה ביותר עבורך.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עריכת צוואה כללים

בין אם זאת הדירה של אימא, השרשרת של סבתא שעוברת מדור לדור, או אפילו העסק המשפחתי – לכל אחד מאיתנו יש הפריט המיוחד הזה שחשוב

עריכת צוואה קורונה

התפשטות מגפת הקורונה לצד העלייה בשיעור התמותה העולמי הובילו רבים להסדיר לראשונה או לערוך מחדש את צוואתם. כעת, רצונו של אדם להבטיח כי הרכוש שצבר

עריכת צוואה בכתב יד

החוק בישראל מונה ארבעה סוגי צוואות הכשרות מבחינה משפטית. לכל צוואה קיימים היסודות הייחודיים לה, ולכל צוואה קיימים יתרונות וחסרות משלה. במאמר זה נתמקד בעריכת

עריכת צוואה תושב חוץ

המציאות הגלובלית אליה מתקדם עולמנו מעלה שאלות וסוגיות בכל תחומי החיים, וגם תחום הצוואות אינו יוצא מן הכלל. קיומם של תושבי חוץ במדינת ישראל, ואזרחים

עריכת צוואה מה חשוב לדעת

עריכת צוואה הינו מעמד משמעותי וטעון, הן מבחינה רגשית והן מבחינה משפטית ובירוקרטית. כל אדם מבקש לכתוב את החלוקה הייחודית הרצויה בעיניו, ולכל אדם הזכות

עריכת צוואה מחיר

צוואה מביעה את רצונו של האדם, בה הוא מסביר את חלוקת רכושו הרצויה בעיניו לאחר מותו. עריכת הצוואה יכולה להיעשות בצורה עצמאית או בסיוע של

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: