עריכת צוואה בפני הרשם לענייני ירושה

החוק הישראלי מציע ארבע דרכים מרכזיות לעריכת צוואה, ולכל דרך יש את ההגדרות הייחודיות לה, ואת המקרים השונים בהם היא המתאימה ביותר. אחת הדרכים הינה עריכת צוואה בפני הרשם לענייני ירושה, ולהלן נרחיב בפרטים השונים הנוגעים לדרך זו, מהן יתרונותיה ומה חשוב לדעת כאשר ניגשים להליך משפטי זה.

 

מהם סוגי הצוואה הכשרים בחוק הישראלי

חוק הירושה מונה ארבעה סוגי צוואה הכשרים בעיני החוק:

צוואה בעדים צוואה הנעשית בפני שני עדים המאשרים בחתימתם כי זוהי צוואתו של המצווה.
צוואה בכתב יד צוואה הנעשית כולה בכתב ידו של המצווה, ללא צורך בעדים.
צוואה בעל פה צוואה הנעשית בנסיבות ייחודיות כאשר המצווה מצוי במצב רפואי קשה או עומד בפני מצב מסוכן מאד. המצווה אומר את צוואתו בעל פה בפני שני עדים.
צוואה בפני רשות בצוואה זו נתמקד בהמשך המאמר.

 

צוואה בפני רשות

צוואה בפני רשות הינה צוואה הנעשית בפני רשות משפטית, קרי – בית משפט, בית דין דתי, עורך דין נוטריון או הרשם לענייני ירושה – ומול רשות זו מציג המצווה את צוואתו, או אומר אותה בעל פה בפניהם. הרשות מקבלת את צוואתו (או שומעת אותה), מאשרת את דבריו, ומעניקה לצוואתו תוקף משפטי.

עריכת צוואה בפני הרשם לענייני ירושה
עריכת צוואה בפני הרשם לענייני ירושה

יסודות הצוואה בפני רשות

לצוואה בפני רשות קיים יסוד מהותי אחד והוא (בלשון החוק): "הצוואה נאמרה בפני רשות או הוגשה לרשות, על ידי המצווה עצמו". כמובן שקיימים עוד פרטים רבים וחשובים בסוג צוואה זה, אולם הם אינם מהווים יסודות, ובהעדרם יכול בית המשפט לתקנם על פי שיקול דעתו, באמצעות סעיף 25 בחוק הירושה.

 

כמה עולה לערוך צוואה בפני הרשם לענייני ירושה?

הרשם לענייני ירושה הינו הרשות היחידה הגובה אגרה בעבור שירותיה, אגרה העומדת על 235 ₪ נכון לשנת 2021. את האגרה ניתן לשלם באופן מקוון באתר שירות התשלומים הממשלתי, דרך בנק הדואר או דרך עמדות התשלום האוטומטיות הנמצאות מחוץ ללשכות קבלת קהל של הרשם לענייני ירושה.

 

הליך עריכת הצוואה בפני רשם הירושות

כאשר אדם מעוניין לערוך את צוואתו בפני הרשם לענייני ירושה, בשל נגיף הקורונה תחילה עליו לתאם תור באופן טלפוני. לפגישה עם הרשם לענייני ירושה על המצווה להגיע עם מסמך הצוואה המקורי (במידה והוא רוצה להגיש את צוואתו), שובר המעיד על תשלום האגרה ותעודה מזהה רשמית של המצווה. המצווה מציג בפני הרשם לענייני ירושה את צוואתו, או אומר אותה בפניו, והרשם מאשר כי המצווה אכן הציג בפניו את צוואתו או הקריא אותה בפניו. לאחר מכן מוציא הרשם לענייני ירושה טופס הקרוי "אישור עשיית צוואה", טופס המעניק אישור רשמי לתקפותה של הצוואה.

 

מה בוחן הרשם לענייני ירושה כאשר עורכים צוואה בפניו

כמו כל רשות משפטית, גם הרשם לענייני ירושה צריך לבחון שני דברים מרכזיים:

 

כשירותו של המצווה

ישנם מצבים רפואיים אשר מונעים מהאדם להביע את רצונו החופשי והאמיתי. בין המצבים הללו ניתן למנות מחלות נפש, הזיות, כאבים פיזיים קיצוניים, שיטיון וכדו'. על הרשם לענייני ירושה לוודא כי האדם העומד מולו הינו במצב כשיר לצוות ומבין את דברי צוואתו.

 

עצמאותו של המצווה

צוואה צריכה להביע את רצונו העצמאי של המצווה בלבד, ללא גורמים או רצונות זרים. לעיתים מפתח המצווה תלות באדם מסוים, תלות אשר אינה מאפשרת לו עוד להביע את רצונו העצמאי, מצב הקרוי "השפעה בלתי הוגנת". הרשם לענייני ירושה נדרש לבחון האם המצווה פועל מתוקף רצונו החופשי, ובמידה והוא חושד כי המצווה מונע משיקולים חיצוניים (השפעה בלתי הוגנת, איומים, כפייה וכדו') עליו לפסול את הצוואה המוגשת לפניו.

 

עריכת צוואה בפני רשות לאדם אשר מרותק למיטתו

ניתן לערוך צוואה בפני רשות גם לאדם אשר אינו מסוגל להגיע בעצמו בפני הרשות, בבחינת "אם האדם לא יגיע לרשות, הרשות תגיע לאדם". עם זאת, במצבים מעין אלה על הרשות המשפטית להוציא טופס כשירות רפואית, המעיד כי המצווה היה במצב כשיר לצוות, וכי מצבו הרפואי אינו משפיע על כשירותו הקוגנטיבית או על יכולתו לקבל החלטות בשיקול דעת.

 

מהם היתרונות בעריכת צוואה בפני רשות?

לצוואה בפני רשות קיימים שני יתרונות מרכזיים:

 

דיסקרטיות

בניגוד לצוואה בעדים, עריכת צוואה בפני הרשם לענייני ירושה אינה דורשת אנשים חיצוניים אשר יידעו את דברי הצוואה. אנשים אשר מעוניינים לשמור על סודיות ודיסקרטיות אודות תוכן צוואתם, פעמים רבות בוחרים באפשרות זו.

 

תוקף

בניגוד לצוואות דוגמת צוואה בכתב יד או צוואה בעל פה, צוואה בפני רשות נחשבת לסוג צוואה חזק, אשר קשה לערער על תוקפו. הסיבה לחוזק זה היא שבמהלך עשיית צוואה זו קיימת סמכות משפטית אשר אישרה את תקפות וכשרות הצוואה. כאשר אחד היורשים יבקש לערער על כשרות הצוואה, יהיה עליו להסביר בצורה משכנעת כיצד הרשות המשפטית לא השכילה לפסול את הצוואה עוד בשלב עריכתה.

 

מדוע לערוך צוואה דווקא בפני הרשם לענייני ירושה?

מבין כלל הרשויות המשפטיות הכשרות בעיני החוק (בית משפט, בית דין וכדו'), הסיבה לבחור לערוך את הצוואה דווקא בפני הרשם לענייני משפחה הינה כפולה:

פריסת סניפים לעיתים קרובות אנשים אשר מבקשים לערוך צוואה הינם אנשים מוגבלי נגישות ברמה כזו או אחרת. הרשם לענייני ירושה מחזיק בפריסה רחבה באופן יחסי של עמדות השירות, דבר המקל על הנגישות, ומאפשר לאנשים לערוך את צוואתם בצורה נוחה ליד מקום מגוריהם.
עריכה והפקדה בפעולה אחת הפקדת צוואה אצל הרשם לענייני ירושה הינה הליך נפוץ, במהלכו מפקיד המצווה את צוואתו אצל רשם הירושות, והלה שומר עליה עד מותו של המצווה. הפקדה זו מבטיחה כי הצוואה לא תיאבד ומונעת היווצרות צוואות כפולות בשל ריבוי עותקים ועדכונים. כאשר עורכים את הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה ניתן להפקיד אצלו את הצוואה באופן מיידי, ללא צורך בקביעת פגישה נוספת.

 

סיכום

הנבחרת המשפטית מבקשת להנגיש לציבור הרחב מידע משפטי ברור ואיכותי, הנגשה אשר מבטיחה צדק לכל אדם באשר הוא. בנוסף, הנבחרת המשפטית מציעה ליווי וייעוץ בעניינים משפטיים, ותשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה ובכל בעיה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עריכת צוואה שכר טרחה

בואו נודה בזה, הדבר האחרון שאנשים מעוניינים לעשות הוא לתכנן מה יהיה אחרי מותם. אולם, יש הרבה החלטות חשובות שיש לקחת כדי להשאיר לאהוביך את

עריכת צוואה כללים

בין אם זאת הדירה של אימא, השרשרת של סבתא שעוברת מדור לדור, או אפילו העסק המשפחתי – לכל אחד מאיתנו יש הפריט המיוחד הזה שחשוב

עריכת צוואה קורונה

התפשטות מגפת הקורונה לצד העלייה בשיעור התמותה העולמי הובילו רבים להסדיר לראשונה או לערוך מחדש את צוואתם. כעת, רצונו של אדם להבטיח כי הרכוש שצבר

עריכת צוואה בכתב יד

החוק בישראל מונה ארבעה סוגי צוואות הכשרות מבחינה משפטית. לכל צוואה קיימים היסודות הייחודיים לה, ולכל צוואה קיימים יתרונות וחסרות משלה. במאמר זה נתמקד בעריכת

עריכת צוואה תושב חוץ

המציאות הגלובלית אליה מתקדם עולמנו מעלה שאלות וסוגיות בכל תחומי החיים, וגם תחום הצוואות אינו יוצא מן הכלל. קיומם של תושבי חוץ במדינת ישראל, ואזרחים

עריכת צוואה מה חשוב לדעת

עריכת צוואה הינו מעמד משמעותי וטעון, הן מבחינה רגשית והן מבחינה משפטית ובירוקרטית. כל אדם מבקש לכתוב את החלוקה הייחודית הרצויה בעיניו, ולכל אדם הזכות

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: