עריכת צוואה בבית משפט

על פי החוק בישראל קיימים מגוון דרכים לעריכת צוואה הכשרה על פי חוק. אחת הדרכים הללו הינה עריכת צוואה בבית המשפט, צוואה הקרויה "צוואה בפני רשות". במאמר זה נסקור בקצרה את ארבעת סוגי הצוואה, נרחיב אודות צוואה בפני רשות בכלל וצוואה בבית המשפט בפרט, מהם יסודותיה, מהם יתרונותיה ועוד מספר דברים חשובים.

 

סוגי הצוואות המותרים בחוק

חוק הירושה מונה ארבעה סוגי צוואות המותרים על פי חוק:

 

צוואה בעדים

צוואה הנערכת בפני שני עדים כשרים, החותמים ומאשרים כי זוהי אכן צוואתו של המצווה וכי הוא היה כשיר לצוות ומודע להשלכותיה.

 

צוואה בעל פה

צוואה הנעשית במצבי קיצון כאשר המצווה מצוי במצב רפואי חמור או עומד בפני סכנה מוחשית. במצבים אלה מתיר החוק למצווה לומר את צוואתו בעל פה לשני עדים, ואלו כותבים את דבריו בזיכרון דברים מהר ככל האפשר, ומפקידים את הצוואה אצל רשם הירושה.

 

צוואה בכתב יד

צוואה הנעשית כולה בכתב ידו של המצווה, דבר המעיד על האותנטיות והמקוריות שלה. צוואה זו אינה צריכה להיעשות בפני עדים או אנשים חיצוניים נוספים מלבד המצווה.

 

צוואה בפני רשות

צוואה הנערכת בפני סמכות משפטית, ולהלן במאמר נרחיב אודותיה.

עריכת צוואה בבית משפט
עריכת צוואה בבית משפט

מהי צוואה בפני רשות

צוואה בפני רשות הינה צוואה הנעשית בפני רשות משפטית, קרי: בית משפט (שופט או רשם), בית דין רבני, עורך דין נוטריוני או הרשם לענייני ירושה. המצווה מציג בפני הרשות את צוואתו או אומר אותה בפניהם באופן מילולי ואלו כותבים את דבריו. לאחר אישור הצוואה כותבת הרשות המשפטית טופס הקרוי "אישור עשיית צוואה", טופס המעניק תוקף משפטי לצוואת המצווה.

 

מהן היתרונות של צוואה בפני רשות

בהשוואה לסוגי הצוואה האחרים, לצוואה בפני רשות קיימים שני יתרונות מרכזיים המניעים אנשים לבחור באפשרות זו:

עמידות בפני ערעורים צוואה הנערכת בפני רשות הינה הצוואה הנחשבת לצוואה החזקה ביותר, היות והיא קיבלה אישור לכשרותה מסמכות משפטית רשמית. חוזקה של הצוואה יבטיח כי לאחר מות המצווה לא יקומו אנשים אשר יערערו על תוקפה של הצוואה בטענות שונות, ומגביר את הסיכויים כי נכסי העיזבון יחולקו על פי רצונו של המצווה הכתוב בצוואה.
סודיות מובטחת ישנם מקרים בהם הצוואה מכילה הוראות רגישות אשר המצווה אינו מעוניין לחשוף לעיני איש. במצבים אלה, ייתכן והמצווה יימנע מלכתוב צוואה בפני עדים, ויעדיף לערוך את צוואתו בפני רשות, על מנת לשמור על חיסיון הצוואה, ולהימנע מהצגת הצוואה בפני אנשים נוספים.

 

מהן היתרונות בעריכת צוואה בבית משפט

מתוך שלל הרשויות אשר בפניהן ניתן לערוך צוואה, אנשים רבים בוחרים לערוך את צוואתם בבית משפט ממספר סיבות:

  • נגישות: פעמים רבות אנשים המבקשים לכתוב צוואה אינם יכולים להתנייד בקלות, ושיקולי הנגישות ופריסת הסניפים נעשים משמעותיים מאד. בתי המשפט פרוסים בכל הארץ באופן נוח יחסית, דבר המקל על הנגישות שלהם.
  • אמינות: החוק אמנם מכשיר צוואה הנעשית בפני כל רשות, לרבות עו"ד נוטריון, אולם רמת האמינות המיוחסת לבית המשפט גדולה יותר מהאמון בגוף פרטי. מכיוון שכך, צוואה הנערכת בבית המשפט קשה יותר לפסילה מצוואה הנערכת בפני נוטריון.
  • מחיר: בניגוד לעריכת צוואה בפני רשם הירושות, עריכת צוואה בבית המשפט אינה עולה כסף ואין צורך לשלם דמי אגרה עבור ההליך. כמובן שניסוח הצוואה באמצעות עורך דין חיצוני הינו דבר אשר יכול לעלות כסף, אולם הוא אינו חלק אימננטי מהליך עריכת הצוואה.

 

כיצד מאשר בית המשפט את הצוואה הנערכת בפניו

כאשר צוואה נערכת בפני בית המשפט על השופט או הרשם לבחון דבר אחד – האם הצוואה מבטאת את רצונו החופשי והעצמאי של המצווה. על מנת לבחון עניין זה, על הרשות לבדוק שני דברים מרכזיים: כשירותו של המצווה ועצמאותו.

  1. כשירות המצווה – ישנם מצבים רפואיים אשר אינם מאפשרים ללוקים בהם להביע את רצונם החופשי באופן ברור. בין המצבים הללו ניתן למנות מחלות נפשיות, הזיות, ייסורים עזים וכדו'. צוואה אשר נכתבה על ידי אדם אשר היה נתון במצב זה הינה צוואה פסולה, ועל בית המשפט לבחון היטב האם האדם הניצב מולם כשיר לצוות.
  2. עצמאות המצווה – צוואתו של אדם הינה ביטוי לרצונו העצמאי בלבד, ואינה כפופה לרצונות או שיקולים זרים. לעיתים המצווה נתון במערכת יחסים תלותית אשר אינה מאפשרת לו להביע את רצונו שלו, או שהוא נתון ללחצים חיצוניים דוגמת כפייה, איומים וכדו'. כאשר בית המשפט מאשר את צוואתו של האדם הוא מעיד כי הצוואה נערכה מרצונו החופשי של המצווה בלבד.

בנוסף, בית המשפט נדרש לאשר כי המצווה מבין את דברי צוואתו. במידה והמצווה דובר שפה זרה או שהוא חירש, אילם וכדו', על בית המשפט לציין זאת בטופס "אישור עשיית צוואה" אותו הם מחברים, ולהסביר כיצד ווידאו כי המצווה הבין את דברי צוואתו. העדר הסבר זה עלול להביא לפסילת הצוואה, בהתאם לנסיבות המקרה ולהחלטת בית המשפט.

 

האם ניתן לערער על צוואה שנערכה בבית משפט

כל צוואה ניתנת לערעור, אולם סיכוי ההצלחה לפסילת הצוואה משתנים בהתאם לנסיבות כתיבתה. במידה ואחד היורשים מרגיש כי נעשה לו עוול וכי הצוואה אינה מביעה את רצונו האמיתי של מחברה, רשאי הוא לערער על תקפותה, אולם יהיה עליו להוכיח בבית המשפט: א. מהו רצונו המקורי של המצווה. ב. כיצד בית המשפט לא הבחין שהצוואה אינה תקינה. הוכחה כפולה זו הינה מורכבת מאד, ולעיתים נדירות בלבד מצליחים המערערים לפסול את הצוואה שנעשתה בבית המשפט.

 

סיכום

חברי הנבחרת המשפטית מפרסמים מאמרים משפטיים אשר נועדו להנגיש את העולם המשפטי לקהל הרחב. הנגשה זו נועדה לאפשר לכל אדם לדעת את זכויותיו ולקבלם, ומבטיחה כי הצדק לא יוסתר משום אדם או חברה. הנבחרת המשפטית מציעה ליווי צמוד בכל נושא משפטי, וישמחו לעמוד לשירותכם בכל שאלה ובכל בעיה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עריכת צוואה שכר טרחה

בואו נודה בזה, הדבר האחרון שאנשים מעוניינים לעשות הוא לתכנן מה יהיה אחרי מותם. אולם, יש הרבה החלטות חשובות שיש לקחת כדי להשאיר לאהוביך את

עריכת צוואה כללים

בין אם זאת הדירה של אימא, השרשרת של סבתא שעוברת מדור לדור, או אפילו העסק המשפחתי – לכל אחד מאיתנו יש הפריט המיוחד הזה שחשוב

עריכת צוואה קורונה

התפשטות מגפת הקורונה לצד העלייה בשיעור התמותה העולמי הובילו רבים להסדיר לראשונה או לערוך מחדש את צוואתם. כעת, רצונו של אדם להבטיח כי הרכוש שצבר

עריכת צוואה בכתב יד

החוק בישראל מונה ארבעה סוגי צוואות הכשרות מבחינה משפטית. לכל צוואה קיימים היסודות הייחודיים לה, ולכל צוואה קיימים יתרונות וחסרות משלה. במאמר זה נתמקד בעריכת

עריכת צוואה תושב חוץ

המציאות הגלובלית אליה מתקדם עולמנו מעלה שאלות וסוגיות בכל תחומי החיים, וגם תחום הצוואות אינו יוצא מן הכלל. קיומם של תושבי חוץ במדינת ישראל, ואזרחים

עריכת צוואה מה חשוב לדעת

עריכת צוואה הינו מעמד משמעותי וטעון, הן מבחינה רגשית והן מבחינה משפטית ובירוקרטית. כל אדם מבקש לכתוב את החלוקה הייחודית הרצויה בעיניו, ולכל אדם הזכות

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: