המדריך לכתיבת צוואה

בין אם במוקדם ובין אם במאוחר, בסופו של דבר רובנו נגיע למצב שבו אנחנו מעוניינים בעריכת צוואה שתשקף את האופן בו היינו רוצים שיחולקו ממוננו ונכסינו לאחר שנלך לעולמנו. אף שלא רבים מודעים לכך, צוואה היא מסמך משפטי לכל דבר ועניין, וככזו, היא נדרשת לעמוד בכללים מסוימים, על מנת שתהיה ברת תוקף ומחייבת. על מנת שתוכלו לצלוח את משימת כתיבת הצוואה בקלות מבלי לחרוג מדרישות החוק המקנות לה תוקף משפטי, הכנו עבורכם את המדריך המפורט שלפניכם, שיספק לכם את כל הקווים המנחים שחשוב להכיר ולהקפיד עליהם, כאשר עורכים צוואה.

 

כתיבת צוואה – רגע לפני שמתחילים

לפני שתתחילו בכתיבת צוואה, כדאי להיות מודעים לכך שישנם ארבעה סוגים שונים של צוואות, כאשר לכל אחד מהם מאפיינים שונים שכדאי להכיר. סוגי הצוואות שנהוג לערוך במדינת ישראל הינם: צוואה בכתב יד, צוואה בפני עדים, צוואה בפני רשות וצוואה בעל פה. בשורות הבאות נעמוד על ההבדלים בין צורות הצוואה השונות, ונבין על מה חשוב להקפיד בעת הניסוח של כל אחת מהן.

 

כתיבת צוואה בכתב יד – שיטה נפוצה לעריכת צוואה עם כללי כתיבה ברורים

כחלק מהמדריך לכתיבת צוואה, כדאי להכיר את השיטה הזו של כתיבת צוואה. למעשה, כתיבת צוואה בכתב יד אינה משימה מורכבת כלל ועיקר, והיא משמשת בתור מסמך ברור שיש בו הוראות מפורשות וחד משמעיות לגבי זהות היורשים, חלקם בעיזבון של המצווה ועוד. עם זאת, צוואה בכתב יד צריכה להיכתב בצורה מסויימת על מנת שתוכר בתור מסמך משפטי בעל תוקף חוקי – אז בואו נבין בדיוק איך זה עובד.

 

הדברים שעליהם חשוב להקפיד בעת כתיבת צוואה בכתב יד

צוואה בכתב יד נכתבת כולה בכתב היד של המצווה. בזמן כתיבת צוואה בכתב יד יש להקפיד על ציון התאריך שבו נערכה הצוואה, ולשלב את החתימה בכתב ידו של המצווה. כתיבת צוואה בכתב יד שתעשה בכתב ידו של מישהו אחר או שתודפס, כולה או חלקה, תהפוך את הצוואה בכתב יד לצוואה חסרת כל תוקף חוקי. כתיבת צוואה בכתב יד היא אמנם שיטה פשוטה מצד אחד, מצד שני היא חשופה יותר ממסמכי צוואה אחרים להתנגדות לקיום צוואה, שכן לא חותמים עליה עדים שיוכלו, בעת הצורך ועל פי דרישה, לאמת את רצונו של המצווה כפי שהוא מובא לידי ביטוי בצוואה.

המדריך לכתיבת צוואה
המדריך לכתיבת צוואה

 

סוג הצוואות הנפוץ ביותר: כתיבת צוואה בפני עדים

כתיבת צוואה בפני עדים היא שיטת עריכת צוואות מקובלת מאוד בתחום הצוואות והירושות במדינת ישראל. מרבית האנשים בוחרים לטפל בנושא של ניסוח הצוואה באופן זה, שכן הוא הוא משלב חתימה של שני אנשים נוספים, עליהם המצווה סומך, שיכולים לאשר בבוא העת כי מסמך הצוואה משקף ומבטא באופן מלא ומוחלט את רצונו של המצווה.

הדגשים החשובים בנושא של כתיבת צוואה בפני עדים כוללים: הקפדה על כתיבתה בכתב ידו של אדם ספציפי שאינו המצווה עצמו, או בדפוס. כתיבת צוואה בפני עדים תכלול, מבחינת כתב ידו של המצווה, אך ורק את חתימתו, שתצטרך להופיע על כל אחד ואחד מעמודי הצוואה. זאת בניגוד למסמכי צוואה אחרים שכוללים את חתימת המצווה אך ורק בעמוד הצוואה האחרון.

 

כתיבת צוואה בפני עדים – דגשים חשובים נוספים

בעת כתיבת צוואה בפני עדים, העדים אשר יחתמו על הצוואה צריכים להיות עדים בגירים שאינם פסולי דין. החתמה של עדים קטינים או פסולי דין תיחשב ככשל חמור בצוואה, ומעמיד את המסמך והוראותיו בפני ביטול. כתיבת צוואה בפני עדים יכולה גם לשלב חוות דעת רפואית מהיום בו נערכה כתיבת צוואה – חוות דעת רפואית שיכולה לחזק את כשירותו של המצווה בזמן שכתב את הצוואה. תיעוד מוסרט של כתיבת צוואה יכול גם הוא לשמש בתור הוכחה איתנה לשיקוף רצון המצווה כפי שהוא בא לידי ביטוי במסמך הצוואה. שתי הוכחות אלו יחדיו, יכולות לשמש את היורשים אם וכאשר תצוץ התנגדות לקיום הצוואה מצד כזה או אחר.

 

כתיבת צוואה בפני רשות – איך זה עובד?

מדובר כאן על סוג צוואה שנכתב בפני אחד מאנשי המקצוע הבאים: נוטריון, דיין או שופט. כתיבת צוואה בפני רשות שמתבצעת בפני נוטריון היא פתרון שכיח מאוד לעריכת צוואות, לעומת כתיבת צוואה שמתבצעת בפני שופט או דיין שנחשבת להרבה יותר נדירה. כתיבת צוואה בפני רשות מתקיימת באופן מעשי כדלהלן:

המצווה יאמר בעל פה את צוואתו, והדיין, השופט או הנוטריון, בהתאם למקרה הספציפי, יהיה מי שיעלה את דבריו של המצווה על הכתב, על מנת שיתקבל מסמך צוואה בר תוקף. כאשר ניסוח הצוואה יסתיים, יוסיף הדיין, השופט או הנוטריון את חותמתו. כמו כן, במידה ונוטריון הוא איש המקצוע שנבחר לשמש בתפקיד ה"רשות" בהליך עריכת הצוואה, הוא ידרש לפעול בהתאם להוראות מחייבות שונות אשר מקנוצ לצוואה שניסח תוקף חוקי, וביניהן: צירוף חוות דעת מטעם רופא מומחה, בהנחה והמצווה לא מסוגל להתנייד בכוחות עצמו וכן הלאה.

 

צוואה בעל פה – קצת שונה, אבל עדיין שימושית

ההתנהלות בנושא צוואה בעל פה מתרחשת באופן קצת שונה מאופי הטיפול ביתר סוגי הצוואות. ראשית, חשוב לציין את העובדה שצוואה בעל פה היא צורת צוואה שמיועדת אך ורק לאנשים שמתמודדים עם מחלה קשה, יציאה למלחמה או כל תרחיש אחר העלול להוביל למותם בטרם עת.

על מנת שצוואה בעל פה תקבל תוקף חוקי, צריכים להיות נוכחים במעמד ניסוחה שני עדים אשר יש ביכולתם להאזין למצווה בזמן שהוא מפרט באוזניהם את צוואתו, בין אם ביחד ובין אם בנפרד. לאחר שהאזינו לצוואתו של המצווה, שני העדים נדרשים להעלות את דברי המצווה על הכתב ולנסח מסמך שנקרא זכרון דברים. את זכרון הדברים צריכים העדים להפקיד, בסמוך לכתיבתו עד שכמה שמתאפשר, אצל רשם הירושות.

 

פרטים שחייבים להופיע בכל סוגי הצוואות

צוואה מכל סוג שהוא, חייבת לכלול הוראות מפורשות וחד משמעיות באשר לחלוקת העיזבון – הרכוש, הממון והנכסים שהמצווה מחזיק בהם. כמו כן, חייבים להופיע פרטי היורשים במלואם, כמו גם אופן החלוקה המבוקש ביניהם, כאשר כוונת המצווה מוצהרת באופן ברור ומפורט במסמך, ובאה לידי ביטוי באמצעות הוראות הצוואה.

 

כתיבת צוואה – אפשר עם מדריך ואפשר בסיוע של עורך דין צוואות וירושות

במסגרת המדריך לכתיבת צוואה דאגנו לסקור את הנושאים העיקריים שחשוב להכיר בעת כתיבת צוואה. אולם מטבע הדברים, ישנן נקודות רבות הנוגעות לתחום הירושות והצוואות, שקצרה היריעה מלגעת בהן. לכן על מנת להבטיח כי הצוואה שאתה עורכים תהיה מקיפה, ברורה וברת תוקף משפטי מחייב, מומלץ לבחור באפשרות של כתיבת צוואה בסיוע של עורך דין המתמחה בדיני צוואות וירושות. עורך דין צוואות וירושות בקיא בחוקי הירושה ובכללים לכתיבת צוואה שעשויים להשתנות מעת לעת, ומכאן שהליווי המשפטי בתהליך עריכתה הוא הדרך הוודאית היחידה להבטיח כי צוואתכם תהיה ברת תוקף חוקי ותשקף את רצונכם האמיתי.

התכנים בעמוד זה אינם מהווים חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מטעם עורך דין עם התמחות בדיני ירושה ועיזבון, והם מובאים לידיעה כללית בלבד. מידע זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ואין להסתמך עליו בשום צורה. במקרה בו נדרש טיפול משפטי בנושא צוואה או ירושה, יש לפנות ישירות לקבלת סיוע מעורך דין מומחה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

איך מממשים צוואה

הליך מימוש צוואה הינו עדין ומורכב, במיוחד לאור העובדה שהוא מתרחש בשלב קשה מאד מבחינה נפשית עבור הנוגעים בו. הליך מימוש הצוואה מתחיל מרגע פטירת

גילוי צוואה

מסמך הצוואה הינו מסמך משמעותי ובעל השלכות רבות הקובע כיצד יש לחלק את נכסיו של המנוח. מכיוון שלמסמך זה יש כוח כה רב, ישנם מקרים

איך מתחלקת ירושה

עזבונו של אדם כולל את כל רכושו ונכסיו, קנייניו החומריים והרוחניים, וכן כולל הוא את כל זכויותיו וחובותיו של אותו אדם. לאחר מותו של האדם,

עצות מעשיות לגבי אופן עריכת צוואה

תפקידה של הצוואה הוא לבטא את החלוקה הרצויה בעיניכם בדבר חלוקת נכסיכם לאחר לכתכם. צוואה טובה היא אחת כזו אשר תזכה את היורשים העתידיים בנכסים

מינוי אפוטרופוס והקשר לצוואה

ניתן להניח כי רובנו שמענו בעבר את המילה אפוטרופוס, אך לא בהכרח הבנו מה בדיוק היא אומרת. המונח אפוטרופוס פגש אותנו בכל מיני נקודות בחיים

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: