הסכם יחסי ממון

הסכם יחסי ממון הינו מסמך המאפשר חלוקה של הרכוש המשותף לשני בני הזוג בצורה שונה מהצורה המקובלת בחוק. על פי חוק בישראל בעת פרידה של זוג או פטירה של אחד מבני הזוג, הרכוש המשותף מתחלק ביניהם בצורה שווה מתוקף "הסכם איזון המשאבים" המעוגן בחוק (הסכם יחסי ממון בין בני זוג). על מנת ליצור חלוקה שונה מהחלוקה הקבועה בחוק ניתן לכתוב מסמך "הסכם יחסי ממון", שתפקידו באופן כללי הוא להציג את דרך חלוקת הרכוש המשותף בעת פטירה או גירושין של בני הזוג. במאמר זה נסקור את האם כדאי לכתוב הסכם כזה, מתי הוא נדרש וכללים חשובים לדעת אודותיו.

 

ההשלכות של הסכם יחסי ממון

להסכם יחסי ממון ישנם השלכות על שני מקרים: א. מקרה של גירושין בין בני הזוג. ב. מקרה של פטירה של אחד מבני הזוג.

 

גירושין

הצורך הבסיסי לכתוב הסכם יחסי ממון הוא למקרה ובני הזוג יחליטו להיפרד. ישנם מקרים רבים בהם החלוקה השוויונית ע"פ "הסכם איזון המשאבים" אינה לרוחו של אחד הצדדים, ועל כן הוא ירצה לכתוב הסכם יחסי ממון, ועוד ניגע בכך בהמשך.

 

פטירה

כאשר אדם נפטר הוא יכול להוריש רק נכסים אשר שייכים לו, או במקרה של נכסים משותפים הוא מחליט מה לעשות בחלקו בנכס. הסכם יחסי ממון מגדיר במדויק מהו רכושו של האדם ומהו רכושו של בן זוגו, דבר המשפיע על יכולתו לכלול את הנכס בצוואתו.

הסכם יחסי ממון
הסכם יחסי ממון

האם נכון לעשות הסכם יחסי ממון?

אנשים רבים נוטים לחשוב שאין זה ראוי לתכנן עוד לפני הנישואים מה לעשות במקרה של פרידה. זוהי חשדנות אשר מכינה את הקרקע ומקרבת את הגירושין. אולם על טענה זו ניתן להשיב –כאשר אני מבטח את ביתי נגד שריפות, האם אני מתכנן את סופו? האם אני מחיש את שריפתו? וודאי שלא! אני אשמח לגור בביתי עוד שנים רבות, אולם כל בר דעת מבין שיש צורך לחשוב גם על האפשרויות הלא נעימות ולהכניס אותם למכלול השיקולים אף אם הם אינם נעימים. הסכם יחסי ממון הוא מעין תוכנית ביטוח שנועד לשימוש במקרה ויהיה בו צורך. כמו כן כפי שציינו לעיל, להסכם ממון ישנם השלכות גם במקרה של פטירת אחד מבני הזוג, ולאו דווקא במקרה של גירושים.

 

באילו מקרים כדאי לעשות הסכם יחסי ממון?

הדרך הרווחת כיום היא להמליץ לכולם לעשות הסכם יחסי ממון, כיוון שגם אם בעת הנישואין אין לזוג כסף רב, הרי שהם הולכים (בתקווה) לגור יחד שנים רבות, ואיש אינו יודע מה טומן בחובו העתיד. כמו כן הסכם שכזה חוסך מריבות וויכוחים במקרה של רצון להיפרד או במקרה של פטירת אחד מבני הזוג. ההסכם הופך את תהליך הגירושין להליך קל יותר ומונע אי נעימויות ותביעות המקשות על התהליך. עם זאת ישנם מקרים בהם ההסכם נעשה הכרחי יותר, כלהלן.

 

דוגמאות למקרים בהם הסכם יחסי ממון נצרך

  • במקרה של נישואים שניים, והאדם רוצה להבטיח שלילדיו מנישואיו הראשונים יישארו נכסים מסוימים.
  • פעמים רבות ההסכם נועד לוודא שהנישואים אינם מטעמים כלכליים בלבד (במקרה ואחד הצדדים הינו בעל כסף רב).
  • במקרה והזוג הינו זוג חד מיני כך שישנם לעיתים קשיים בהגדרת הזוג כזוג מבחינה משפטית.
  • אדם נתן לבנו מתנה ומעוניין להבטיח שהמתנה תישאר בידי בנו אף אם ייפטר.
  • הסכם יחסי ממון יכול לעיתים לפתור בעיות של עיכוב גט כיוון שחלוקת הממון נעשית גם ללא הגט המיוחל.

 

תוקף ההסכם

על מנת שהסכם יחסי ממון יהיה תקף מבחינה משפטית הוא נדרש לעמוד בשני תנאים:

  1. על ההסכם להיות כתוב. במקרים נדירים שבהם בני הזוג התייחסו להסכם שאינו כתוב והתנהגו על פיו בית המשפט יכול לתת תוקף גם להסכם כזה, אולם דבר זה מורכב מאד מבחינה משפטית, ועל כן מומלץ תמיד לכתוב את ההסכם בצורה ברורה.
  2. על ההסכם להיעשות באישור בית המשפט (או בית דין דתי). במקרה של הסכם לפני נישואים ("הסכם קדם נישואין") לא נדרש אישור מבית המשפט אלא מספיקה חתימה של עו"ד נוטריון. הצורך בחתימה של גוף משפטי נועדה להבטיח ששני הצדדים החותמים על ההסכם עושים זאת מרצונם החופשי, מבינים את פרטי ההסכם, ומודעים להשלכותיו. גם במקרה של כתיבת הסכם לפני הנישואים מומלץ לקבל אישור של בית המשפט כיוון שאז קשה יותר לשני הצדדים לערער על ההסכם ולטעון שלא היו מודעים להשלכות וכדו'.

 

מספר נקודות שכדאי לדעת

  • שינוי של הסכם יחסי ממון נעשה על פי התנאים של כתיבת הסכם חדש (בכתב, אישור בית המשפט). ישנה חשיבות לעדכן את ההסכם במקרה של שינוי, כיוון שאם אתם מתנהגים על פי כללים שונים מהרשום בהסכם, ישנה אפשרות שבית המשפט יתייחס להתנהגות בפועל ולא לכתוב בהסכם, דבר העלול לפתוח פתח לערעור תקפות ההסכם.
  • רצוי להימנע מכך שעורך דין אחד ייצג את שני הצדדים כיוון שהוא יהיה נתון לניגוד אינטרסים. מומלץ לכל צד להיות מיוצג על ידי עורך דין נפרד אשר יבטיח את מיצוי זכויותיו ויפעל למימוש האינטרסים של הצד שלו בלבד.
  • בכתיבת הסכם יחסי ממון יש לצמצם כמה שניתן את הנושאים הניתנים לפרשנות ולקבע הכל בצורה ברורה, שאינה משתמעת לשני פנים. כל עמימות בניסוח עלולה להוביל לעיכובים רבים ומחלישה את תוקפו של ההסכם.

 

סיכום

כמובן שאיננו מעוניינים במקרים של גירושין או מוות, אולם עלינו להיות מוכנים לכל מקרה, אף אם הם אינם נעימים. תחום הגירושין והמוות הינם תחומים קשים מבחינה נפשית ועל כן ראוי להתכונן אליהם בצורה נאותה, על מנת להקל במידת האפשר את התהליך. כתיבת הסכם יחסי ממון הינו מורכב מבחינה משפטית ורצוי תמיד לעבוד בליווי צמוד של עו"ד מנוסה ומקצועי על מנת להבטיח שהאינטרסים שלכם ייצוגו בצורה ראויה וזכויותיכם לא ייפגעו.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

מה גובר הסכם ממון או צוואה

באופן עקרוני, כאשר אדם נפטר מחולק רכושו על פי הכתוב בצוואתו, ובהעדר צוואה, על פי הכתוב בחוק הירושה. עם זאת, לעיתים, אותו רכוש נתון להתחייבות

הסכם בין יורשים צוואה

על פי רוב, בעת חלוקת עיזבונו של אדם שנפטר, פועלים על פי הכתוב בהוראותיו שהשאיר בצוואה. עם זאת, ישנם מקרים בהם מחליטים היורשים לבצע חלוקה

הסכם פשרה בצוואה

כמו בכל תחום כמעט במשפט הישראלי, גם בענייני צוואות קיים המושג "הסכם פשרה". מושג זה נושא בחובו אסוציאציות רבות, חלקן חיוביות וחלקן שליליות, והוא משמש

הסכם מתנה מול צוואה

מימושה של צוואה מתרחש על פי רוב מספר רב של שנים לאחר מועד עריכתה. במהלך זמן זה דברים רבים עשויים להשתנות, הן דברים חיצוניים כגון

הסכם צוואה הדדית

צוואה הינה מסמך אשר נועד להבטיח כי חלוקת העיזבון של המצווה תיעשה על פי רצונו הייחודי, ולא על פי החלוקה הרגילה המפורטת בחוק הירושה. כתיבת

חלוקה על פי הסכם

חלוקה על פי הסכם הינה שיטת חלוקה במקרה והיורשים מעוניינים לחלק את נכסי הירושה בצורה שונה מהוראות המנוח, או בהעדר צוואה – בצורה שונה מחוקי

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: