הגנה על צוואה

יש מסמכים שאנחנו כותבים במהלך חיינו שלא מצריכים שום כיסוי נוסף. אישור למורה על מחלה של הילד, למשל, יעמוד לרוב בזכות עצמו מבלי שאף אחד ירים גבה או ישאל שאלות. לצד סוג המסמכים הזה, קיימים גם סוגי מסמכים שבהחלט יכולים לעורר סימני שאלה או לאפשר פתח לערעור.

מסמך מסוג זה הוא הצוואה. לכן, על מנת לוודא שהצוואה שלכם או של הקרובים שלכם מתממשת בהתאם לכוונתו של המצווה – ישנם מספר צעדים שחשוב לנקוט כדי להבטיח שהצוואה תוצא אל הפועל כלשונה בבוא העת. פעולות אלו מאוגדות תחת המונח "הגנה על צוואה". במה אמורים הדברים ובמה כרוך התהליך של הגנה על צוואה? במאמר זה ננסה לשפוך אור על הנושא החשוב והרגיש הזה.

 

הגנה על צוואה – מדוע היא נחוצה מלכתחילה?

נהוג לומר כי "רצונו של אדם – כבודו" וכי חשוב לכבד את רצון המת. אולם כאשר נכנסים ענייני רכוש למשוואה, העניינים נוטים להתנהל בצורה קצת שונה. צוואות מעצם מהותן, עוסקות בין היתר בנושאים רגישים כמו חלוקת רכושו של הנפטר בין שארי בשרו ואנשים אחרים שהיוו חלק מחייו. בנושאים אלו, מטבע הדברים, מתעוררות לעתים מזומנות מחלוקות רבות בין המוטבים.

למרבה הצער, את הנעשה אין להשיב וכאשר אדם הולך לעולמו אין, מן הסתם, כל דרך להסתייע בו על מנת ליישב את המחלוקת או אי הבנות שנוצרו בנושא עזבונו, על פי רצונו, לבאר את דבריו, לרדת לחקר כוונותיו בעת כתיבת הצוואה, ובוודאי שלא להוסיף תיקונים והבהרות למסמך שכבר נכתב ונחתם מראש. אולם ישנם מספר צעדים שניתן לנקוט כאשר בעל הצוואה עדיין בין החיים, על מנת לתת מענה הולם למגוון תרחישים שעלולים לחול לאחר לכתו, ולסכן את מימוש צוואתו על פי רצונו. פתרון זה נקרא, כאמור הגנה על צוואה, ועל מהותו נסביר בהרחבה בשורות הבאות.

"מה? אין סיכוי שלזה הוא התכוון!"

אנשים שכותבים את הצוואה שלהם ללא ליווי מקצועי וראוי, עלולים להשאיר פתחים רבים לשאילת שאלות. העניין הזה הופך אפילו למורכב יותר ברגע שקיים יותר מיורש אחד בתמונה, או כאשר היורשים של הנפטר הם אינם קרובי המשפחה שלו, ושלל סיטואציות נוספות שמביאות איתן מורכבויות כאלו ואחרות. צוואה שלא כתובה בצורה ברורה ושאין לה הגנה על צוואה יכולה להוביל למצב שבו ניתן להתנגד לקיום הצוואה כפי שהיא כתובה, ובהתאם לכך – רצונו של הנפטר לא בהכרח בא לידי ביטוי לאחר מותו. הגנה על צוואה נועדה, אם כן, להעניק שקט נפשי למצווה ולחסוך עוגמת נפש רבה מן האנשים היקרים לו לאחר לכתו.

הגנה על צוואה
הגנה על צוואה

הגנה על צוואה – יש כמה פעולות ודרכים להפעיל אותה

הגנה על צוואה יכולה להתרחש הן בטרם מותו של הנפטר והן לאחר מותו של הנפטר. היא באה לידי ביטוי בדרכים שונות, כאשר ככל שינקטו יותר צעדים על מנת לקיים הגנה על צוואה – כך הסיכוי שתוכל לצוץ התנגדות לקיום הצוואה כפי שהיא, הולך וקטן. זמן כתיבת הצוואה הוא זמן קריטי ומכריע שיכול לשמש בתור הגנה על צוואה בצורה מפורשת, בקולו ובדמותו של המוריש. הגנה על צוואה שמתרחשת לפני מותו של המוריש יכולה לבוא לידי ביטוי גם באופן ניסוח מסמך הצוואה, והן באיסוף של ראיות חיצוניות. ומה זה בעצם אומר? בואו ונסביר.

 

פעולות הגנה על צוואה לפני מותו של המצווה

הצוואה עצמה צריכה להיכתב בניסוחים מקצועיים וחד משמעיים, והיא יכולה גם להכיל כל מיני הוראות שוללות. למשל, הוראות שוללות יכולות לבוא לידי ביטוי בניסוח שלפיו זוכים חלקיים צריכים להימנע מהגשת התנגדות לקיום הצוואה כפי שהיא, שכן במידה והם יגישו התנגדות – החלק הרשום לטובתם במסמך הצוואה ילך לאבדון. באשר לראיות החיצוניות שהזכרנו קודם לכן, המוריש יכול להקליט עם עצמו באמצעים של וידאו ואודיו בזמן כתיבת הצוואה, לצרף מסמכים רפואיים כמו חוות דעת מרופא מומחה שהתקבלה בתאריך שבו נכתבה הצוואה ועוד. כל אלו, בנפרד וגם ביחד, יוכלו לשמש בתור הגנה על צוואה.

יתרה מכך, על מנת להקטין את הסיכוי להתנגדות לצוואה, חשוב בעת עריכתה לשמור את המידע שקשור בניסוח הצוואה לעצמכם. שיתוף במידע מכל סוג, לרבות סיוע לנפטר במציאת עורך דין לדיני צוואות וירושות, עלול לשמש כעילה לפסילת צוואה, מה שיגרום לה לא להתקיים בהתאם לרצונו של הנפטר שניסח אותה. טיפ חשוב נוסף הוא לקרוא את הצוואה בעיון רב. זאת כדי להמנע ממצב בו ניסוח הצוואה עלול להוביל לפרשנויות שונות וסימני שאלה אשר יסכנו את מימושה. אתרו בצורה יסודית את כל הנקודות הבעייתיות שעלולות לגרום להתנגדות, פגמים שעלולים לעמוד בתור פרצה שקוראת לגנב ועוד. במקביל, אספו עדויות של אנשים שהיוו חלק מניסוח הצוואה.

 

הגנה על צוואה לאחר מותו של המצווה

כל הפעולות שציינו לעיל מסייעות למצווה להבטיח הגנה על צוואתו, ולמנוע מצב בו פעולות שונות לסיכול מימושה יופעלו לאחר לכתו. במידה ואתם צופים אפשרות להתנגדות לצוואה שאתם עורכים בשמכם, חשוב מאוד לבדוק מראש כי אין בה פגמים עקרוניים או טכניים בתהליך ההורשה. זכרו שפרצה שמצאתם באופן עצמאי בצוואה היא כנראה פרצה שגם המתנגדים לצוואה ישימו לב אליה. על מנת לתת מענה מקדים, מקיף והולם בנושאים אלו, נדרשת היכרות מעמיקה עם דיני צוואות וירושות והמנגנון המשפטי המטפל בהוצאה אל הפועל של צוואות.

 

הגנה על צוואה – אם אין לכם את הידע הדרוש, פנו לגורם מוסמך ומקצועי

היות והתנגדות לצוואה היא עניין מורכב ולא ממש סימפטי, יהיה חכם מצידכם לא להתמודד איתו בעצמכם. עורך דין לדיני צוואות וירושות הוא הגורם המקצועי שאליו כדאי לפנות בסיטואציה כזו, והוא ישמח ללוות ולהדריך אתכם בנושא של הגנה על צוואה שתעמוד מבחינה משפטית מול כל התנגדות שעלולה לעלות בעת מימושה.

 

הגנה על צוואה של אדם לאחר פטירתו – אתם עומדים בפני תהליך ארוך

היות ומדובר כאן על תהליך שלא מערב את הגורם שיודע את התשובות לאותם סימני שאלה שצצים לאורך הצוואה – הרי הוא הנפטר, שלב ההוכחות הופך לקשה מנשוא. בחלק מן המקרים התובע, המבקש לקיים את הצוואה כפי שהיא, הוא זה שחובת ההוכחה תוטל עליו ובמקרים אחרים הנתבע, המתנגד לקיים את הצוואה כפי שהיא, יאלץ להמציא הוכחות לטענותיו. כך או כך תהליך ההוכחה לאחר לכתו של המצווה הוא מורכב מאוד גם בהיבט המשפטי, גם מבחינה טכנית וגם בפן הרגשי. לכן חשוב להסתייע בעורך דין מתחום הצוואות שהוא איש מקצוע אובייקטיבי ומיומן שיוכל להסיר מכם, לפחות באופן חלקי, את הנטל.

 

הגנה על צוואה משמעה להקדים תרופה למכה

הגנה על צוואה היא כאמור נושא לא פשוט שההתמודדות איתו, בעיקר לאחר מותו של המוריש, הופכת קשה ומסובכת מאוד. לצד הקושי והמורכבות שעלולים לגבות מכם מחיר יקר של משאבים, אנרגיה, איסוף הוכחות וקריאה אינטנסיבית של נוסח הצוואה – ישנו גם המחיר הרגשי הכבד הנלווה לעניין רגיש זה. אולם הקושי והמורכבות הללו יכולים בהחלט להגיע לכדי פתרון בעזרת היערכות מוקדמת. סיוע מעורך דין צוואות בעת עריכת הצוואה יאפשר לכם לנסח צוואה שתהיה נהירה ומדויקת מבחינה משפטית באופן שיחיל עליה את ההגנות המתאימות בעת מימושה.

מנגד, במידה ואתם מצויים בעיצומה של מחלוקת סביב צוואתו של אדם אחר, דעו כי עדיין ניתן לפעול למיצוי זכויותיכם בהתאם לרצונו של המנוח, ובעזרת ייעוץ מקצועי, ליווי מסור וייצוג הולם – להביא לסיום הסאגה בהקדם. התכנים בעמוד זה אינם מהווים חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מטעם עורך דין עם התמחות בדיני ירושה ועיזבון, והם מובאים לידיעה כללית בלבד. מידע זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ואין להסתמך עליו בשום צורה. במקרה בו נדרש טיפול משפטי בנושא צוואה או ירושה, יש לפנות ישירות לקבלת סיוע מעורך דין מומחה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

קיום צוואה באמצעות העתק בלבד

צוואה הינה מסמך בו מביע האדם את רצונו שייעשה בנכסיו לאחר מותו. הצוואה מפרטת את החלוקה הראויה בעיניו, ולאחר מותו היורשים מממשים את בקשתו על

קיום הוראות צוואה

אחד מעקרונות היסוד המרכזיים בתחום הצוואות הינו עיקרון חופש הציווי. עיקרון זה, הנכלל במסגרת "כיבוד רצון המת", מעניק חופש כמעט מוחלט לאדם להביע את רצונו

קיום צוואה בעדים

בישראל ישנן ארבע צורות לקיום צוואה, כאשר קיום צוואה בעדים הינה הצורה המוכרת והמקובלת ביותר מבין ארבעתן. דרך זו הינה הנפוצה ביותר בישראל, והיא נחשבת

קיום צוואה משותפת

זוגות רבים בוחרים לכתוב את צוואתם בצורה משותפת, בסוג הקרוי "צוואה הדדית". צוואה מסוג זה נועדה להבטיח את בטחונו הכלכלי של כל אחד מבני הזוג,

קיום צוואה על אף פגם או חסר בצורתה

עולם הירושות והצוואות מביא עימו לא מעט פרצות וכשלים. ברבים מן המקרים המוריש, בתמימות הדעת, עורך את הצוואה שלו כשהוא כולל בה הוראות לא ברורות,

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: