שכר טרחה התנגדות לצוואה

קרוב משפחה נפטר לא מזמן ואתם מוצאים את עצמכם בעיצומה של סערת רגשות, מצד אחד תחושת העצבות והאבל כלפי אדם קרוב שנפטר מצד שני תחושת הזעם וחוסר הצדק, אתם מרגישים שקופחתם, שתהליך ניסוח הצוואה לא התנהל בצורה סדירה, או שאולי נפל פגם מהותי בפרשנות הניסוח.

אתם מרגישים צורך לפעול ולא יכולים לעשות זאת לבד, אבל כידוע עזרה של עו"ד היא לא בחינם. היא יקרה, אפילו יקרה מאוד ואתם עומדים בפני מצב חדש, שלא התמודדתם איתו בעבר ומתלבטים איך לפעול.  במאמר זה אנסה לתת מענה להתלבטויות שלכם מהצד הפיננסי, אביא בפניכם את העלויות המוערכות של שכר הטרחה השיקולים העומדים בפני העו"ד כאשר הוא מגיש לכם את ההצעה שלו.

 

הליך התנגדות לצוואה

הליך ההתנגדות לצוואה דורש לנסח מכתב המכיל את הסיבות, שבגללן הוגשה ההתנגדות (הבקשה לביטול הצוואה) סיבות אלה, כדי שיתקבלו צריכות לתאום את החקיקה המפורטת בחוק הירושה. את מכתב הבקשה יש להגיש לרשם לענייני ירושה. טענות לגיטימיות התואמות לחוק יכולות להביא לביטול קיום הצוואה על ידי בית המשפט, הצוואה תיפסל ותאבד את התוקף המשפטי שלה.

 

שכר טרחה ידוע מראש או עבודה על בסיס אחוזים

הצעד הראשון לאחר קבלת ההחלטה, היא ליצור קשר עם עו"ד המתמחה בנושא, הרבה עו"ד מאפשרים פגישת ייעוץ ללא עלות בשביל לתת ללקוח הזדמנות לעשות בירור ראשוני של הנושא ולהתקרב לכדי החלטה ומצד שני להעריך את מורכבות התיק וכמות העבודה, שתידרש בשביל להגיע לתוצאה הרצויה. משם ולאחר שיחה ראשונית והכרות ההדדית, מתנהל מו"מ על שכר הטרחה, הרבה עו"ד נותנים את האופציה ללקוח לשלם על בסיס תוצאות באחוז מסוים מסך הירושה, תעריף זה נע בדרך כלל בין 30% – 15%.

לחילופין ניתן לסכם על שכר טרחה מובנה מראש שייגזר מסך השעות שיידרשו מהעו"ד בשביל להכין את כתב התביעה לאסוף את העדויות ולהופיע בבית המשפט בדיוני התיק. שעת ייעוץ של עו"ד מומחה לענייני ירושה נעה בין 300 – 150 ש"ח, ועל בסיסה הוא ייחשב את הצעת שכר הטרחה שתקבלו.

שכר טרחה התנגדות לצוואה
שכר טרחה התנגדות לצוואה

 

אז מה עדיף שכר טרחה ידוע מראש או עבודה על בסיס אחוזים?

הכל תלוי ברמת הביטחון שאתם מרגישים בצדקת כתב התביעה, זה ברור, שעמלה באחוזים תהיה יקרה יותר מבחינתכם, מצד שני פסק הדין של השופט הוא לא ודאי, ובמידה והוא לא יהיה לטובתכם אז לא תקבלו דבר ותשארו רק עם החובות. הדבר הכי נכון במצב זה הוא להתייעץ עם מס' עו"ד בשביל לקבל כמה נקודות מבט על התיק, ואת הרושם הכללי של בעלי המקצוע על סיכויי ההצלחה שלו.

עוד שיקול שאמור לעמוד לנגד עיניכם כאשר אתם מתלבטים בין הצעות המחיר השונות הוא המומחיות של העו"ד. אחד הדברים שיקבעו את סיכויי ההצלחה של התיק הוא הניסיון המצטבר של העו"ד בתיקים מסוג זה. ולכן בחירה בעו"ד כלבויניק ש'עושה הכל' גם אם בתעריף נמוך יותר לא בהכרח תשחק לטובתכם.

 

השפעת התארכות הדיון המשפטי על חישוב שכר הטרחה

ההליך הרגיל של התנגדות לצוואה עובד לפי שלבים:

  1. ניסוח והגשת כתב התביעה לבית המשפט ושליחת העתק למבקש קיום הצוואה.
  2. הגשת כתב הגנה מהצד שכנגד.
  3. קביעה של מועד לדיון מקדמי שבו ידונו הצדדים בנושאים שבמחלוקת.
  4. ניסיון של הצדדים להגיע לפשרה באמצעות הליך גישור.
  5. קביעה של מועד לדיון ההוכחות (במידה ולא הושגה פשרה).
  6. פסק דין של בית המשפט.

התארכות הדיונים מעבר לדיון המקדמי ואי הגעה לפשרה, יכולים להוסיף לעבודת העורך הדין ולכן הוא תמיד לוקח זאת בחשבון בחישוב ההצעה. בנוסף קו התביעה, שהוא ינקוט בו עלול להוות משקל לגבי התעריף אותו ידרוש.

 

ההשפעה של קו התביעה על שכר טרחה

כאשר עו"ד מגיש כתב תביעה עליו לקבל החלטה, בנוגע לאסטרטגיה שבה יש לנקוט בשביל להביא את התוצאה המיטבית ללקוח יש שני התנגדויות מרכזיות, שהוא יכול להגיש.

 

התנגדות צורנית

קו תביעה זה, מבקש לפסול צוואה בשל העובדה כי נפל פגם בהליך ניסוח הצוואה, בין אם באמצעות חתימה חסרה של אחד העדים ,אי התאמה של כתב היד לכתב ידו של מוריש הירושה, חתימה חסרה של המוריש על אחד מדפי הצוואה או פירוט מעורפל של מי מקבל מה. התנגדות צורנית יכולה לדרוש מהעו"ד, לעשות טלפונים לצדדים המעורבים בשביל לברר את העניין ולאסוף עדויות, בנוסף, יש גם הוצאות נלוות לעבודותו, שעליהן הוא יכול לבקש תמחור נפרד כגון שליחת העתק של הצוואה לבדיקה של מומחה בכתב יד, צילום מסמכים ועוד.

 

התנגדות מהותית

התנגדות מהותית יכול להתרחש, כאשר יש ספק שהמוריש הוא הבעלים האמיתי או בעל הזכויות היחיד, שיכול להחליט בעניין הירושה המופיעה בכתב הצוואה, בין אם זה דירה בבעלות חלקית, חשבון בנק בבעלות משותפת או כל רכוש אחר שהועבר על ידי המוריש לפני מותו ולא עודכן בכתב הצוואה. התנגדות מהותית תדרוש מהעו"ד להשקיע שעות ולעשות עבודת נמלים של חיפוש המסמכים והעדויות, שיגבו את טענות התובע.

 

כמה מילים לסיום

הגשה של כתב תביעה לביטול ירושה היא לא עוד תיק, זהו תהליך סבוך מלא אמוציות, שיכול להוציא כל אדם מדעתו בגלל הצורך לאזן בין הרצון להשגת הצדק לעוגמת הנפש, שתגרם לכל הצדדים המעורבים, משפחה קרובה ורחוקה. בדיוק בגלל זה עליכם לפעול בקור רוח, רק חשיבה מושכלת ותכנון לטווח הארוך, יכולים להביא את התהליך הזה לסיום טוב מבחינתכם.

מאוד חשוב שכאשר תבצעו את סבב ההתייעצויות, תשאלו את השאלות הנכונות, תשאלו אותן לא מנקודת מבטכם ותחושת הצדק האישי שלכם, אלא מנקודת מבטו של השופט בתיק, איך הוא יראה ויפרש את הסיטואציה. הרבה מהעו"ד שתפגשו יהיו בעלי ותק וניסיון רב שנים ולכן חשוב לא לזלזל בעצות שתקבלו. גם מבחינת ההצעות הכספיות, אל תתמקדו בעלות בלבד אלא גם בניסיון והמומחיות של העו"ד העומד מולכם, כי אם לא תנצחו בבית המשפט ולא תשיגו את מטרותיכם, מה יעזור שכר הטרחה הפוטנציאלי הנמוך יותר שיכולתם לשלם.

ואם העלתם בדעתכם לעשות את זה לבד או להגיש את ההתנגדות באמצעות חבר שמבין 'בענייני משפט', כי 'אין לי מה להפסיד' או כי 'למה לי להתחלק בשליש מהירושה שלי עם העו"ד?' אז תחשבו שוב, ניתן להגיש את ההתנגדות פעם אחת בלבד ואם תעשו טעויות ותבקשו לעשות תיקונים תוך כדי תנועה, בגלל אסטרטגיה לא נכונה, אז יהיו לכך השלכות מבחינת האמינות והכנות של הטענות שלכם בעיני השופט.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

התנגדות לצוואה מחיר

הצוואה מתארת מהי חלוקת העיזבון הרצויה בעיני המצווה, ולאחר מותו מחלקים היורשים את נכסי העיזבון על פיה. לעיתים אחד היורשים או הנוגעים בדבר מבקש להתנגד

עורך דין להתנגדות לצוואה

לעיתים מגיעים לבית המשפט אנשים אשר מבקשים להתנגד לקיומה של צוואה מסיבות שונות. מגיש ההתנגדות הינו על פי רוב אחד היורשים אשר נושל מנכסי העיזבון

התנגדות לצוואה דוגמא

לעיתים קרובות אחד האנשים אשר נפגעו מתוכנה של צוואה מסוימת מבקש לערער על תקפותה ולהתנגד לקיומה. במצבים אלה, על המתנגד לשלוח בקשת התנגדות לרשם הירושות,

התנגדות לצוואה תוך כמה זמן

מסמך הצוואה מכיל בתוכו את פרטי החלוקה הרצויה בעיני המנוח אודות עיזבונו. מדרך הטבע, חלוקה זו עשויה להדיר יורש מסוים או לקפח את חלקו בצורה

התנגדות לצוואה שכיב מרע

צוואת שכיב מרע הינה אחת מארבעת סוגי הצוואות המוכרות בחוק הישראלי, והיא נחשבת לצוואה החלשה מכולן. ההתנגדות לצוואה שכיב מרע עשויה להתמקד בתחומים שונים, ובמאמר

עילות התנגדות לצוואה

כל בקשה לקבלת צו קיום צוואה מוגשת אל הרשם לענייני ירושה, שמצידו חייב לפרסם את דבר הבקשה בעיתון יומי וזאת על מנת שמי שמעוניין להתנגד

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: