צוואות הדדיות ואינטרס ההסתמכות

אחד הדברים שהכי משקפים את הקו המנחה שמערכת המשפט הישראלית פועלת על פיו בכל הנוגע לעולם הצוואות והירושות, הוא ההגנה על רצון המוריש מכל משמר. גם בזמן מחלוקות כאלו ואחרות בין היורשים, ספקות שצצים וסימני שאלה – הרצון האמיתי של מערכת המשפט הישראלית יהיה להגיע לשורש רצונו האמיתי של המוריש ולאפשר את מימוש הצוואה בהתאם לו, במידת האפשר.

העניין הזה הופך לקצת יותר חמקמק כאשר מדברים על צוואות הדדיות, משום שלמעשה אנחנו נתקלים כאן במצב שבו קיימים, במקום רצון של מוריש אחד, שני רצונות של שני מורישים. כיצד העניין הזה בא לידי ביטוי כאשר מדובר על צוואות הדדיות ואינטרס ההסתמכות? במאמר הבא נתור אחר התשובה.

 

על סעיף 8 לחוק הירושה והנגיעה שלו לעניין צוואות הדדיות

סעיף 8 לחוק הירושה הוא דבר החקיקה הנוגע בכל הנושא של צוואות הדדיות. הוא מכיל 3 תתי סעיפים, אשר כל אחד מהם מגדיר את אופן הטיפול בתרחישים הקשורים בצוואות הדדיות.
סעיף 8 א' עבר תיקון בשנת 2005, כך שהוא נוגע באינטרס ההסתמכות בין בני הזוג, בו נעסוק בהרחבה בהמשך.

 

צוואות הדדיות – מי שמע על דבר כזה?

בשנים האחרונות צוואות הדדיות הפכו לסוג צוואה מוכר ושימושי, שהרבה זוגות בוחרים בו על מנת לנסח את צוואתם בהתאם לרצונם המשותף, וכן בהתאם לרצונו של כל אחד מהם בנפרד.
צוואות הדדיות הן למעשה צוואות שבמסגרתן בני הזוג קובעים כי ברגע שאחד מהם ילך לעולמו, השני יקבל בירושה את כל רכושו. רכוש זה, עם מותו של בן הזוג השני, יועבר ליורשים שיקבעו על ידי שני בני הזוג מבעוד מועד, כמו למשל ילדיהם של בני הזוג.

 

מהו אינטרס ההסתמכות?

אינטרס ההסתמכות, אם כן, נוגע בכל הנושא של הסתמכות של בני הזוג האחד על צוואתו של השני. מה זה בעצם אומר? ובכן, כאשר בני זוג עורכים צוואות הדדיות, הם מביאים לידי ביטוי את רצונם המשותף להעברת העזבון בכללותו לבן הזוג הנותר בחיים, במצב בו אחד מהם ילך לעולמו, ולהורשת העיזבון במלואו לצד שלישי שנבחר על ידם, למקרה בו שניהם ילכו לעולמם. כך, למעשה, בני הזוג שעורכים צוואה הדדית, מממשים את אינטרס ההסתמכות – כאשר הם מסתמכים זה על רצונו של זה בעת ניסוח הצוואה.

צוואות הדדיות ואינטרס ההסתמכות
צוואות הדדיות ואינטרס ההסתמכות

משום שאינטרס ההסתמכות הוא אינטרס שעל פיו ניתן לבטא את רצונם של שני בני זוג שמנסחים צוואות הדדיות, עולות לא מעט סוגיות הקשורות בנושא זה בעת הטיפול בצוואות ועזבונות. שהרי אם נצא מנקודת הנחה שבן זוג אחד בוחר להפקיד את כל רכושו בידי בן הזוג השני ביום מותו, וברגע שזה ילך גם הוא לעולמו, יועבר כל רכושם לצד ג' – ניתן היה להניח כי אינטרס ההסתמכות בא כאן לידי ביטוי באופן מובהק. באילו תרחישים עלול העניין להפוך בכל זאת בעייתי? את הסוגיות השונות שעלולות לעלות בהקשר למימוש של צוואות הדדיות הנשענות על אינטרס ההסתמכות, נסקור בהרחבה בשורות הבאות.

 

סוגיות נפוצות לעניין צוואות הדדיות ואינטרס ההסתמכות

הנושא של צוואות הדדיות ואינטרס ההסתמכות מתחיל להציף סימני שאלה במקרים מסוימים, כמו במקרה שיתואר להלן: הכירו את בני הזוג חיים וסמדר שהתחברו לרעיון של צוואות הדדיות, וניסחו לעצמם אחת משלהם. במסגרת הצוואה ההדדית שניסחו, ציינו חיים וסמדר את רצונם להוריש את כלל עזבונם האחד לשני במקרה שמי מהם ילך לעולמו, ולאחר מותו של השני – להוריש את כלל עזבונם לארבעת ילדיהם. כאשר הגיע יום פטירתו של חיים, וסמדר נותרה עם כלל העיזבון שציווה לטובתה. עד כאן הכל נשמע תקין, נכון? אז זהו שלא ממש.

למרבה ההפתעה והצער, דווקא בשלב זה הסיפור מתחיל להיות מורכב יותר. חיים, שנפטר בגיל צעיר יחסית, הלך לעולמו כאשר הוא סמוך ובטוח שהצוואה ההדדית שניסח ביחד עם סמדר זוגתו, תתממש ממש כשם שהם קבעו. כלומר, שעזבונו יעבור במלואו לידיה של סמדר ובבוא העת – עזבונה יועבר לחזקתם של ילדיהם המשותפים.

אולם מה קורה בתרחיש שבו בת הזוג הנותרת ממשיכה בחייה ומוצאת בן זוג אחר עמו היא מביאה ילדים נוספים לעולם? ניתן בהחלט להניח כי בהינתן תרחיש כזה, סמדר תרצה בבוא העת להוריש לפחות חלק מעזבונה, לילדים שהביאה לעולם עם בן הזוג החדש ולא רק לילדים שלה ושל חיים. נשאלת השאלה: מה יעלה בגורל הצוואה ההדדית שערכה אל מול חיים במצב כזה?

 

איך יבואו לידי ביטוי צוואות הדדיות ואינטרס ההסתמכות במקרה בו בן הזוג הנותר הקים משפחה חדשה?

כפי שוודאי הבנתם, קיומה של צוואה הדדית עשוי להפוך לעניין סבוך ומורכב שדורש התייחסות מטעם בית המשפט. למותר לציין כי החיים מלאים בתרחישים בלתי צפויים, אולם ישנם גם מצבים שכיחים יחסית שניתן לצפותם מבעוד מועד ולהתייחס אליהם במסגרת הצוואה.

כלומר, ניתן לכלול בצוואה ההדדית הוראות אשר יתייחסו גם למצבים כדוגמת התרחיש שהוצג לעיל, בהם בן הזוג שנותר בחיים מקים לעצמו משפחה חדשה שלה הוא מעוניין להוריש את עזבונו בחלקו או במלואו, כמו גם למקרים שבהם בן הזוג שנותר בחיים משנה את רצונו כפי שהוא מובא בצוואה ההדדית מכל סיבה אחרת, וכמובן גם למקרים שבהם בני הזוג אשר מנסחים צוואות הדדיות דווקא לא מעוניינים להגביל את פעולותיהם האחד של השני לאחר מותו של אחד מהם.

 

סוגים של צוואות הדדיות ואופן ההתמודדות שלהן עם סוגיית אינטרס ההסתמכות

ישנם סוגים שונים של צוואות הדדיות אותן ניתן לערוך בהתאם להעדפותיהם של בני הזוג. הסוג הראשון ידוע בתור "צוואה שותקת", ובמסגרתה לא תינתן שום התייחסות כזו או אחרת באשר לסוגיית שינוי הצוואה או ביטולה לאחר מותו של בן הזוג הראשון.

מקרה כזה של צוואה שותקת יצטרך להכיל הוכחות חיצוניות או הוכחות מתוך הצוואה, כאלו שיעידו על רצונו האמיתי של המוריש שנפטר ראשון – לאפשר לבן הזוג השני לעשות כרצונו, או לממש את הצוואה המקורית כפי שהיא נוסחה על ידם. על הסוגים הנוספים של צוואות הדדיות, ניתן למנות צוואות שבהן קיימת הוראה ברורה לגבי התנהלותו של בן הזוג הנותר – הוראה המאשרת עריכת שינויים בצוואה או הוראה שמגבילה ציווי של שינויים לאחר מותו של בן הזוג הראשון.

 

עורך דין לענייני צוואות וירושות – הדרך להגיע לניסוח צוואה הדדית שניתן להסתמך עליה

היות והנושא של צוואות הדדיות ואינטרס ההסתמכות הוא נושא מורכב ורגיש מאין כמוהו, הדרך החכמה ביותר לכתוב את הצוואות הללו היא באמצעות עורך דין המתמחה בדיני צוואות וירושות. עורך דין צוואות וירושות יקפיד על ניסוח הולם, ייעץ לגבי שילוב של הוראות כאלו ואחרות, וידאג שרצונו של כל אחד מכם יבוא לידי ביטוי באופן מובהק וברור במסגרת הצוואה ההדדית שלכם.

התכנים בעמוד זה אינם מהווים חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מטעם עורך דין עם התמחות בדיני ירושה ועיזבון, והם מובאים לידיעה כללית בלבד. מידע זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ואין להסתמך עליו בשום צורה. במקרה בו נדרש טיפול משפטי בנושא צוואה או ירושה, יש לפנות ישירות לקבלת סיוע מעורך דין מומחה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

צוואה הדדית והסכם יחסי ממון

במסגרת עולם הצוואות והירושות קיימים לא מעט חוקים שחשוב להכיר. ישנו מגוון רחב של צוואות והסכמים מסוגים שונים, הנערכים בין בני זוג בהקשר זה. בין

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: