צוואה בכתב יד

מרבית האנשים עובדים קשה לאורך חייהם וזאת מתוך שאיפה להרוויח את לחמם בכבוד, ובבוא היום – להותיר את הרכוש שצברו לקרובי משפחתם, בני זוגם, ילדיהם ואנשים נוספים שהיו קרובים אליהם בחייהם. כאשר אדם עורך צוואה הוא עושה זאת על מנת לוודא שכל נכסיו וממונו יגיע אל הידיים הנכונות, יתחלק באופן ראוי, וכי רצונו יבוא לידי ביטוי בצורה ברורה ומדויקת.

אחת הדרכים הפשוטות והמקובלות יותר לערוך צוואה, היא על ידי צוואה בכתב יד. מה חשוב לדעת לגבי ניסוח צוואה בכתב יד? אילו כללים מקנים לצוואה בכתב יד תוקף חוקי? ולמה חשוב לשים לב כדי להימנע מפסילת צוואה מסוג זה? בשורות הבאות תמצאו את כל התשובות לשאלות הללו.

 

צוואה – למה היא משמשת ומה חשיבותה?

צוואה הינה מסמך משפטי שאדם עורך בעודו בין החיים, בכדי להגדיר איך יחולקו הממון והרכוש שצבר בחייו, בין יורשיו לאחר פטירתו. ככל שאדם לא הניח אחריו צוואה, נכסיו יחולקו על פי דיני הירושה הקבועים בחוק הירושה בישראל. במצב כזה עלולות להיווצר מחלוקות בלתי רצויות בין היורשים, אשר לעתים מזומנות מתגלעות כאשר ישנו יותר מיורש חוקי יחיד. כדי למנוע סכסוכי ירושה מסוג זה, כדאי מאוד לערוך צוואה מסודרת מראש, ובה לפרט מיהם היורשים ומה אופן חלוקת הירושה הרצוי. בשורות שלהלן נסביר אילו סוגי צוואות ישנם ומה משמעותם לגבי הטיפול בירושה של המנוח.

 

מה קורה כאשר לא עורכים צוואה?

ללא מסמך צוואה תהליך הירושה מוסדר לפי חוק הירושה על פי דין. נושאים כגון סדר היורשים נקבעים בהתאם לסדר הירושה על פי דין, לרבות תתי סעיפים נוספים שמגדירים מיהם היורשים החוקיים של המנוח. ככל שלנפטר אין קרובי משפחה והוא לא דאג לערוך צוואה מבעוד מועד – כל רכושו יועבר באופן אוטומטי לרשות המדינה, ויטופל על ידי האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים. כלומר, ניתן לסכם ולומר כי הירושה על פי דין הינה החלופה הפחות אטרקטיבית לעריכת צוואה בכת יד או בכלל, ומכאן שעריכת צוואה כיום היא פעולה שלא כדאי לוותר עליה בשום אופן, אם רוצים שליטה כלשהי באופן הטיפול בעיזבון לאחר הפטירה.

צוואה בכתב יד
צוואה בכתב יד

מהם סוגי הצוואות השונים?

כשאדם בוחר לנסח צוואה שתגדיר את אופן חלוקת הרכוש שלו לאחר פטירתו, הוא יכול לבחור באחת מבין 4 צורות עיקריות של צוואות:

  • צוואה בכתב יד
  • צוואה בעדים
  • צוואה בעל פה
  • צוואה בפני רשות

לכל אחת מבין צורות הצוואות שלעיל, יש המאפיינים הייחודיים לה, אולם במאמר זה נתמקד ספציפית בנושא של עריכת צוואה בכתב יד – שהיא צורת הצוואה השכיחה והפשוטה ביותר.

 

למה חשוב לשים לב בעת עריכת צוואה בכתב יד?

צוואה בכתב יד היא צוואה שכתובה במלואה בכתב ידו של המצווה. מדובר כאמור על צוואה פשוטה למדי, שתכליתה היא מסמך ובו הנחיות ספציפיות בנוגע לזהות היורשים והרכוש המיועד להורשה. כאשר עורכים צוואה בכתב יד חשוב לכלול בה את תאריך כתיבת הצוואה לצד חתימתו של המוריש. חשוב לציין בהקשר זה, שעריכת צוואה בכתב יד, בה מופיע כתב היד של אדם נוסף חוץ מהמצווה עצמו, או לחילופין – קטעים מודפסים, לא תיחשב כצוואה תקפה מבחינת החוק.

 

בעיות אפשריות בקיום צוואה בכתב יד

למרות שכתיבת צוואה בכתב יד נחשבת להליך פשוט הזמין לכל אדם שמעוניין להסדיר את אופן חלוקת הנכסים שיותיר בלכתו, מבעוד מועד, קיימת בעייתיות מסוימת כשמדובר בצוואות בכתב יד. זאת לאור העובדה שצוואות שכאלו טומנות בחובן אפשרות להגשת בקשות התנגדות לקיום הצוואה. התנגדויות אלו מתאפשרות משום שצוואה בכתב יד אינה מחייבת הוספה של חתימות מטעם עדים, המשמשים כערבים לכך שהצוואה נכתבה בצורה שמשקפת את רצון המצווה במדויק.

 

האם צוואה בכתב יד ניתן לערוך בצורה עצמאית או שחייבים להיעזר בשירותיו של עורך דין?

באופן כללי, עריכת צוואה בכתב יד יכולה להתבצע גם באופן עצמאי וגם בליווי צמוד של גורם מקצועי עם הסמכה משפטית, כדוגמת עורך דין. כאשר אנשים בוחרים לערוך את צוואתם הם באופן עצמאי וללא ליווי משפטי, הם לרוב מרשים לעצמם לעשות כן מתוך הנחה שהצוואה שברצונם להניח, אינה מורכבת במיוחד מבחינת הוראותיה וכמות היורשים, כך שהסיכוי להתנגדויות לקיום הצוואה לאחר לכתם – הוא קלוש לכאורה. עריכת צוואה בכתב יד באופן עצמאי, תתבצע כאמור, בכתב ידו של המצווה, ובה הוא יפרט את הוראות הטיפול בנכסיו לאחר לכתו ודרך חלוקתם בין היורשים שבחר. מתי, אם כן, בכל זאת מומלץ לבצע ניסוח צוואה מול עורך דין? התשובה לכך בשורות הבאות.

 

מתי מומלץ לבצע ניסוח צוואה מול עורך דין צוואות וירושות

ניסוח צוואה באמצעות עורך דין עם מומחיות בנושא צוואות וירושות, היא פתרון מומלץ במקרים בהם הצוואה צפויה להכיל ניסוחים מפורטים והוראות מורכבות יחסית. למשל, במקרה והיא מתייחסת להורשה של נכסים רבים והון גדול, ו / או באם נזכרים בה יורשים רבים, וכן במידה וישנו חשש כלשהו שפלוני יגיש התנגדות לקיום הצוואה ללא התערבות משפטית מקדימה. ניסוח צוואה באמצעות עורך דין מלווה בדרך כלל בשני עדים (קרי, צוואה בעדים), המשמשים בתור גורם מחזק לרצון המצווה, ויוכלו להעיד במידת הצורך כי מצבו של המצווה במועד עריכת הצוואה היה תקין בריאותית ונפשית, וכי כתיבת הצוואה בוצעה באופן כשר וללא השפעות חיצוניות בלתי הוגנות.

היה ותבחרו להסתייע בעו"ד צוואות וירושות לשם עריכת צוואה מקצועית וברת תוקף, עורך הדין יוכל להציע לכם מגוון דרכים להגנה על צוואתכם, כדי להבטיח שהיא תקויים בהתאם לרצונכם ותשקף כהלכה את מכלול האינטרסים שלכם ושל האנשים החשובים לכם.

 

מדוע כדאי לפנות לייעוץ מול עורך דין צוואות וירושות לפני עריכת צוואה מכל סוג?

כפי שהסברנו עד כה, צוואה הינה מסמך משפטי מחייב, במכיל הנחיות באשר לאופן חלוקת הרכוש שאדם צבר בימי חייו. סכסוכים רבים בנוגע לחלוקת הירושה שהניחו אחריהם נפטרים, מגיעים לפתחם של בתי המשפט בישראל, עקב קיום ליקויים צורניים או מהותיים במסמך הצוואה. מסיבה זו, חשוב ביותר לפנות לייעוץ מול עורך דין המתמחה בטיפול בעריכת צוואות ובדיני ירושה, לפני שמתחילים לערוך את הצוואה. בעזרת ליווי משפטי מקצועי של עורך דין צוואות וירושות, תוכלו להיות סמוכים ובטוחים כי הצוואה תהיה ברת תוקף משפטי, ולוודא כי היא תהיה צוואה מוגנת, אשר תמומש באופן שמשקף את רצונכם.

לעתים קרובות, צורת ניסוח הצוואה עשויה להוביל לפרשנויות מגוונות או אי וודאות שמסכנים את היכולת להוציאה אל הפועל בהתאם לרצון המוריש. אולם עו"ד צוואות וירושות ידע לאתר מבעוד מועד כל נקודת תורפה בניסוח הצוואה וצורתה, ולייעץ לכם איך לטפל בכשלים אפשריים שעלולים לאפשר התנגדות לצוואה בעתיד. התכנים בעמוד זה אינם מהווים חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מטעם עורך דין עם התמחות בדיני ירושה ועיזבון, והם מובאים לידיעה כללית בלבד. מידע זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ואין להסתמך עליו בשום צורה. במקרה בו נדרש טיפול משפטי בנושא צוואה או ירושה, יש לפנות ישירות לקבלת סיוע מעורך דין מומחה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

צוואה שנשתכחה

לכל אדם הזכות לכתוב צוואה בכל זמן ובכל גיל (מגיל 18 כמובן). יש ואדם כותב צוואה ונסיבות חייו משתנות מן הקצה אל הקצה. על הצוואה

צוואה אשר שוללת זכות ירושה בלבד

בדיני הצוואות קיים עיקרון הקובע כי צוואה מאוחרת גוברת על צוואה קודמת, כלומר מתייחסים לצוואה שנכתבה אחרונה (במידה ולא ניתן לקיים את שניהן). צוואה אשר

צוואה בחיים

לא אחת אנו שומעים על מקרים שבהם אדם השרוי במצב רפואי קשה, לעיתים אפילו בתרדמת, זקוק נזקק לטיפול ממושך וכואב. מצב זה הינו בעייתי לשני

צוואות במשפחות חדשות

משפחה חדשה הינו מונח המתאר סוגי משפחות אשר החלו להיווצר בשנים האחרונות, ובאופן כללי נכללות במונח זה משפחות חד מיניות ומשפחות חד הוריות. במשפחות אלה,

צוואה פגומה

כתיבה של צוואה במסגרת תהליך הגירושין היא פעולה בלתי נעימה אך הכרחית עבור כל אחד מהצדדים. זאת לאור העובדה שבהיעדר צוואה, חוק הירושה בישראל מקנה

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: