מה המטרה בהליך חדלות פרעון?

אזרח יכול להגיע להליכים שונים אל מול המדינה בעקבות מצבים משפטיים מסוימים. כאשר אדם הופך לחייב, והוא אינו מסוגל להחזיר את החובות שלו לנושים ברמה מסוימת, עשוי להיפתח נגדו הליך משפטי-כלכלי, הקרוי חדלות פירעון. במאמר הבא נסקור את ההליך ונסביר את המטרה שלו.

 

הליך חדלות פירעון

שמעתם פעם על פשיטת רגל? הליך חדלות פירעון הוא הליך דומה. למעשה, הליך חדלות פירעון מחליף את הליך פשיטת הרגל, שהיה נהוג בישראל עד 2019. הליך זה נפתח כנגד אדם שחייב לנושה אחד או מספר נושים, סכומים כספיים שעולים על היכולת הכלכלית שלו להחזיר אותם.

זה אומר שסך הערך של הכסף שיש ברשותו, הרכוש והנכסים שלו, אינו גבוה דיו להחזרת החוב. במסגרת הליך חדלות פירעון, שהשם המלא שלו בישראל הוא "חדלות פירעון ושיקום כלכלי", יינקטו מגבלות שונות על החייב בתמורה לשיקום והתאוששות כלכלית בסוף ההליך. תוכלו לקבל מידע חשוב בנושא באתר www.yml-law.co.il

 

מה המטרה מבחינת הנושים?

אם נסתכל על הצד של הנושים, המטרה של ההליך היא לאפשר להם לקבל את החובות שלהם בחזרה. אדם שאין לו יכולת לשלם חובות פוגע גם בעצמו מבחינת המדינה, אך גם בנושים, שלא יכולים לקבל דבר. באמצעות הליך חדלות פירעון יכולים הנושים לפרוע את החוב, או לפחות חלק ממנו, בצורה מוסדרת.

 

מה המטרה מבחינת החייב?

מבחינת החייב, שמגיע אל ההליך הזה כאשר הוא במצב של שפל כלכלי, המטרה של ההליך הזה היא להוביל אותו לשיקום כלכלי הדרגתי ולאושש אותו בחזרה בתוך החברה, מבחינה כלכלית. על ידי תהליך ארוך טווח החייב יוכל להגיע למצב בו הוא מסתדר בכוחות עצמו מבחינה כלכלית וללא חובות.

 

מימוש המטרות כחלק מהפעולות הכרוכות בהליך

שתי המטרות הללו נשמעות גדולות במיוחד, בהתחשב בנקודת הפתיחה של ההליך. לכן, כדי לממש את המטרות הללו, מתבצעות פעולות שונות במהלך ההליך שיכולות לקרב את שני הצדדים להשגת המטרות המדוברות.

 

הסדר נושים

הסדר נושים הוא הסכם שחותמים עליו החייב והנושים שלו. במסגרת ההסכם הזה, מסדירים הצדדים את החובות שיש להחזיר ואת הצורה בה יחזירו אותם. מבחינת הנושים, יש תועלת בהסכם שכן הם יוכלו לקבל את הסכומים הכספיים או את חלקם, ומבחינת החייב התועלת באה לידי ביטוי בכך שהוא יוכל להחזיר את החוב בצורה הדרגתית.

 

שיקום כלכלי

כדי לשקם את החייב מבחינה כלכלית, הוא יצטרך לעבור שיקום כלכלי לפי תוכנית כלכלית ייעודית שתיכתב עבורו. החייב אומנם יהיה נתון למגבלות שונות, אך הוא יוכל לעבוד, לשלם את החובות שלו ובהדרגתיות להשתקם.

 

הליך לטווח ארוך

הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי הוא הליך ארוך, שיכול לקחת כמה שנים טובות. התקדמות ההליך תלויה באופן מובהק בנכונות של החייב לבצע את הפעולות השונות תחת המגבלות שהוא מקבל, וכן בסיוע המשפטי שהוא מקבל.

הליכי חדלות פירעון

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

במה מתבטאת רשלנות רפואית בזמן ניתוח?

מבין מגוון הפרוצדורות הרפואיות הקיימות כיום, פעולת הניתוח היא ללא ספק אחת הפעולות המורכבות ביותר, המצריכה מומחיות רבה ודייקנות מלאה. בהתאם לכך, פעולת הניתוח כוללת

איך מתגרשים ברבנות? 

בין אם החלטתם יחד ובין אם אתם בסוף תהליך ארוך ומלא ויכוחים מרים, בין אם את מאבקי הרכוש והמשמורת ניהלתם בבית משפט לענייני משפחה או

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: