כיצד לכתוב חוות דעת רפואית לפי מחלה לצרכים משפטיים?

ניסוח חוות דעת רפואיות דורשת התמקצעות הכוללת תרגום בעיות רפואיות לשיח משפטי בתחום הנזיקין. נוסח חוות הדעת מושפע מאופי המחלה. במאמר זה נתייחס למרכיבים שונים בתחום זה חוות דעת רפואית היא מרכיב מרכזי ולעיתים הכרחי בתביעות בהן יש צורך להוכיח נזק לצורך קבלת פיצויים או הכרה בנכות. לכן חוות דעת זאת חייבת להיות מנוסחת באופן מקצועי, רהוט ומובן כדי למקסם את האפקטיביות שלה במהלך ההליך המשפטי.

 

זהות הכותב

תוכן הדברים של חוות דעת הוא קריטי אך באותה מידה לזהות המומחה המנסח אותה יש חשיבות. כאשר חוות דעת רפואית מתמקדת במחלת גוף או נפש של התובע, חיוני הוא כי מנסח הטקסט הרפואי יהיה בעל ניסיון ומומחיות בתחום המדובר. קרי, תנו לפסיכיאטר לכתוב חוות דעת לפי מחלה על מחלות והפרעות של הנפש ולא על דלקות כרוניות בעמוד השדרה, לדוגמה.

יש לזכור כי כל חוות דעת רפואית לצרכים משפטיים תבחן על ידי בית המשפט ועל ידי עורכי דין ומומחים המייצגים את הצד השני. מנסח המסמך יידרש לנמק ולעיתים להגן על טענותיו.

 

נוסח חוות הדעת

עם השנים, על רקע השפעות מהעולם והצמיחה בתחום תביעות נזיקין, תחום חוות הדעת הרפואיות, או חוות דעת מדיקו-לגאלית, הפך לתחום הדורש התמחות והתמקצעות. כתיבת חוות דעת לפי מחלה דורשת התייחסות לממשק שבין הרפואי למשפטי.

על המומחה המנסח את הטקסט להיות מודע לכך שזהו מסמך משפטי באותה מידה שזהו מסמך רפואי. אם מדובר בחוות דעת רפואית שתוצג במהלך הליך משפטי, הגורם המכריע הוא שופט, ולא רופא מוסמך, שצריך להגיע להחלטה משפטית ולא רפואית.

 

התמקדות בבעיה רפואית

חוות דעת לפי מחלה מתמקדות בבעיה רפואית או מחלה שכל אחת מהן דורשת התייחסות שונה בהתאם לתחום הרפואי. פגיעה בעמוד השדרה, לשם המחשה, תדרוש התייחסות להיסטוריה הרפואית של התובע. האם סבל בעבר מבעיות בעמוד השדרה או שהנזק המדובר הוא תוצאה של תאונה או אירוע שהובילו לתביעה? כמו כן תהיה התייחסות לרמת התפקוד של התובע תוך התייחסות למצבו בעבר לצורך השוואה עם מצבו בהווה וסיכוייו לעתיד.

עוד מרכיב מרכזי בחוות הדעת היא ההתייחסות לטיפולים נדרשים לצורך שיקום או טיפול בבעיה. סעיף זה ישפיע על גובה סכום הפיצוי. לעומת זאת, חוות דעת בתחום הרפואה הפלסטית תתמקד, לרוב, בהליך רפואי, קוסמטי או אחר, שגרם לנזק אסתטי. במצב זה ההתמקדות היא האירוע שגרם לנזק. במקרים כאלה יש מידע רפואי רב שנאסף לצורך הטיפול הרפואי הכושל/רשלני.

 

סוגיות אתיות

ניסוח חוות דעת לפי מחלה על ידי מומחה דורשת זהירות מצד הכותב ומצד מזמין חוות הדעת. לאור העובדה כי חוות דעת אלה נכתבות תמורת תשלום אסור שיווצר הרושם כי מדובר במסמך על פי הזמנה שנוסח בהתאם לדרישות ולצרכים של התובע בלבד. המומחה המנסח צריך להפגין אמינות שכן הוא עשוי להישאל על חוות דעת קודמות שעלולות לסתור את הנוכחית. בעיות שכאלה נמנעות, בדרך כלל, על ידי עורכי דין המתמחים בתחום.

חוות דעת רפואית

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

מה המטרה בהליך חדלות פרעון?

אזרח יכול להגיע להליכים שונים אל מול המדינה בעקבות מצבים משפטיים מסוימים. כאשר אדם הופך לחייב, והוא אינו מסוגל להחזיר את החובות שלו לנושים ברמה

במה מתבטאת רשלנות רפואית בזמן ניתוח?

מבין מגוון הפרוצדורות הרפואיות הקיימות כיום, פעולת הניתוח היא ללא ספק אחת הפעולות המורכבות ביותר, המצריכה מומחיות רבה ודייקנות מלאה. בהתאם לכך, פעולת הניתוח כוללת

איך מתגרשים ברבנות? 

בין אם החלטתם יחד ובין אם אתם בסוף תהליך ארוך ומלא ויכוחים מרים, בין אם את מאבקי הרכוש והמשמורת ניהלתם בבית משפט לענייני משפחה או

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: