המהפכה בדרך לפסילת צוואה

הצוואה היא מסמך המפרט את אופן חלוקת עזבונו של אדם על פי רצונו. ישנם מקרים מסוימים אשר בהם נוסח הצוואה שנערכה נראה הגיוני ואכן משקף את רצונו של הנפטר, אולם במקרים אחרים נוסח הצוואה גורם לחלק מן היורשים, או למי שנושלו מהירושה, להרים גבה ולתהות שמא בוצעה התערבות בלתי הוגנת או מניפולציות מסוגים כאלו ואחרים בעת ניסוח הצוואה.

המהפכה בדרך לפסילת צוואה היא מונח שנטבע בשנת 2009 בעקבות מקרה בו אם שנפטרה הותירה את כל רכושה לבתה, על אף שגם בנה היה בין החיים באותה העת. בשורות הבאות ננסה לעמוד על מהותו של מונח זה, ונדון בנסיבות בהן מהלך של פסילת צוואה עשוי להיות רלוונטי, ובאילו תנאים ניתן לבצעו.

 

נסיבות בהן מהלך של פסילת צוואה עשוי להיות רלוונטי

קיימים מצבים שבהם עולה חשד לכך שהצוואה אינה משקפת הלכה למעשה את רצונו של המנוח. דוגמא למצב כזה היא מקרה שבו אדם שהיה על ערש דווי וידע כי זמנו קצוב, ערך צוואה אשר במסרתה הוא בחר להוריש את כל ממונו ורכושו לילדו הבכור. כאשר נמצא בתמונה ילד נוסף, עלולה לעלות התהייה מהם הצידוקים לכך שהילד או הילדים הנוספים לא נכללו במסמך הצוואה, והאם יש בכך כדי לנשלם מחלקם בירושה על פי דין. פתיחה בהליך של פסילת צוואה עשויה להיות הדרך לטפל בתרחיש שכזה.

 

תסכול, ייאוש וחוסר אונים – התחושות הקשות הנלוות לחיפוש אחר הוכחה לשיבוש הצוואה

לשם ההוכחה כי עריכת הצוואה התבצעה תחת השפעה בלתי הוגנת של גורמים בעלי אינטרסים, נדרשות הוכחות. לא תמיד ניתן לעשות שימוש במסמכים רפואיים של המנוח לטובת העניין, היות ועל מנת שניתן יהיה לטעון כי הצוואה פסולה, יש להוכיח כי עורך הצוואה היה בלתי כשיר מבחינה רפואית או מנטלית לחתום עליה. ישנם מקרים בהם מתברר כי בן משפחה ששמו מופיע בצוואה, היה נוכח בזמן עריכת הצוואה, אולם עדיין יש צורך להוכיח כי בזמן עריכת הצוואה הופעלה על המצווה השפעה בלתי הוגנת מסוג זה או אחר, על מנת שניתן יהיה להביא לביטול ההוראות המקפחות בצוואה.

 

המהפכה בדרך לפסילת צוואה – במה עסקינן?

פעמים רבות, בית המשפט למשפחה רשאי להחליט כי לא נאספו די הוכחות להשפעה בלתי הוגנת על עורך הצוואה או מעורבות של צד שלישי בכתיבתה. במצב כזה, בו לא נמצאה עילה מוצקה ואיתנה לפסילת הצוואה, על ידי בית הדין לענייני משפחה, ניתן בהחלט לפנות לבית המשפט המחוזי ולהגיש ערעור, על מנת לאפשר את פסילת צוואה בכל זאת.

המהפכה בדרך לפסילת צוואה
המהפכה בדרך לפסילת צוואה

 

השפעה בלתי הוגנת כחלק מהמהפכה בדרך לפסילת צוואה

בהקשר זה, כדאי להכיר את המונח "השפעה בלתי הוגנת" קצת יותר מקרוב, על מנת להבין מדוע הוא תופס נפח משמעותי כל כך בניסיון להגיע לעילה מוצקה שתשמש לצרכי פסילת צוואה. השפעה בלתי הוגנת מתארת מצב שבו על עורך הצוואה, המוריש, מופעלים לחצים מצד אחד או יותר מן היורשים, אשר דוחפים אותו לכדי כתיבת הוראות ברורות להורשת הממון, הרכוש והנכסים להם בלבד. היות ולא פשוט להוכיח כי נתקיימה השפעה בלתי הוגנת על עורך הצוואה במועד עריכתה וחתימתה, מדובר על סעיף שכדאי להכיר היטב ולדעת מתי ניתן יהיה לשלוף אותו על מנת שיעמוד לכם לעזר.

 

המהפכה בדרך לפסילת צוואה – מעורבות היורשים בעריכת הצוואה

סעיף נוסף שחשוב להכיר הוא סעיף מעורבות היורשים בעריכת הצוואה. מדובר כאן על סעיף אשר מתאר מצב שבו המוריש מורה על הורשת נכס מסויים ליורש שהיה עד לעריכת הצוואה או לעד אשר נטל חלק פעיל בכל אופן שהוא, בזמן עריכתה, או לבן או בת זוגו של היורש המדובר. מעורבות היורשים בעריכת הצוואה מהווה עילה לביטול ההוראה הכתובה בצוואה. מסיבה זו נמנעים היורשים, במקרים מסוימים, מלקחת חלק בעריכת הצוואה בכל אופן שהוא, שהרי בדיעבד, במידה ויקחו חלק בהליך, הם עלולים למצוא את עצמם נותרים, למגינת לבם, משוללי זכויות בכל הנוגע לחלקם בעזבונו של המנוח.

 

האם המוריש יכול לערוך את צוואתו כך שפסילת צוואה תהיה בלתי אפשרית?

ככלל, המושג "הגנה על צוואה" הוא מושג ידוע בעולם הצוואות והירושות, והוא בא במטרה להגדיר מגוון פעולות שהמוריש יכול לנקוט בהן בטרם הוא הולך לעולמו, כמו גם מגוון פעולות שיכולות להינקט לאחר מותו של המוריש. למותר לציין כי ככל שהמוריש נוקט בפעולות להגנה על צוואתו מבעוד מועד, כגון צירוף חוות דעת רפואית ברת תוקף כנספח הנלווה אל מסמך הצוואה, צירוף קובץ וידאו המתעד, בקול ובתנועה, את התהליך של עריכת הצוואה והחתימה עליה, וכמובן – מקפיד לשמור על כללי חתימת העדים וכן הלאה  – כך יהיה קל יותר להגן על הצוואה שלו לאחר לכתו, ולמנוע מצב של פסילת צוואה.

 

בטוחים שהחוק לצידכם? אל תוותרו – נקטו צעדים בדרך לפסילת צוואה

לצערנו קיימים לא מעט מקרים שבהם אחד או יותר מרשימת היורשים – ילדים או בני זוג כאחד, חשים ובצדק כי הצוואה לא משקפת נאמנה את רצונו האמיתי של הנפטר, והיא נוטה יותר לטובת אחד או יותר מן היורשים האחרים, בין אם בצורה של נישול מוחלט מהירושה ובין אם באמצעות חלוקת העיזבון בצורה לא שוויונית. במידה ואתם עומדים במצב כזה ובטוחים שהצדק עמכם, אל תוותרו מראש מחמת מחסור בהוכחות ובוודאי שלא כדאי להרים ידיים. המאבק שלכם יכול גם הוא להיכנס תחת כנפיה של המהפכה בדרך לפסילת צוואה, אם רק תשכילו לנקוט בפעולות הנכונות.

 

זקוקים להכוונה, סיוע, ייעוץ משפטי וייצוג? בחרו בעורך דין צוואות וירושות

נכון להיום, דיונים רבים בנושא פסילת צוואה מכורח הנסיבות, עוד מתקיימים בבתי המשפט לענייני משפחה וכן בבתי המשפט המחוזיים במדינת ישראל. עם הזמן, הולכים ונאספות לפתחם של בתי המשפט עוד ועוד בקשות לפסילה של צוואות, אך ביסוס תיק התביעה וההוכחות המוצקות הנדרשות לשם פסילת הצוואה בבית המשפט, הוא תהליך סבוך, ממושך, סוחט רגשית ומייגע. זאת משום ובכל מה שנוגע לטיפול בעניינים של צוואות וירושות, מעורבים לא רק צדדים משפטיים וענייניים אלא גם צדדים רגשיים ומשפחתיים. היות ומדובר בנושא רגיש כל כך, הדרך הטובה ביותר להגיע לתוצאות הרצויות לכם, היא באמצעות בחירה בליווי מקצועי מטעם עורך דין לענייני צוואות וירושות.

עורך דין מנוסה הבקיא בתחום הצוואות, יביא עימו ידע משפטי רלוונטי, היכרות מעמיקה עם החוק ומערכת המשפט, ונכונות לסייע בכל הנוגע לאיסוף הוכחות וגיבושן לכדי עילה מספקת לפסילת צוואה בבית המשפט. עורך דין לדיני צוואות וירושות, שבוודאי מחזיק בידע נרחב יותר מאשר זה שיש לכם באופן אישי, הוא הדרך הטובה ביותר להתמודדות עם מצבים כאלו.

התכנים בעמוד זה אינם מהווים חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מטעם עורך דין עם התמחות בדיני ירושה ועיזבון, והם מובאים לידיעה כללית בלבד. מידע זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ואין להסתמך עליו בשום צורה. במקרה בו נדרש טיפול משפטי בנושא צוואה או ירושה, יש לפנות ישירות לקבלת סיוע מעורך דין מומחה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

פסילת צוואה בשל השפעה בלתי הוגנת

אנשים רבים מבקשים לחלק את נכסיהם וממונם בצורה ספציפית ומיוחדת, ועל מנת לעשות זאת הם כותבים מסמך צוואה. לעיתים מתעורר החשד כי החלוקה הרשומה בצוואה

פסילת צוואה וירושה

צוואה, מתוקף תפקידה, מקוימת רק לאחר מות מחברה. מכיוון שכך, פעמים רבות מתעוררות שאלות ובעיות, אשר לא ניתן לקבל עליהן תשובות מידי כותב הצוואה. ישנם

פסילת צוואה נוטריונית

צוואה הינה מסמך בה מביע המנוח את רצונו שייעשה בנכסיו לאחר לכתו. החוק מעניק תוקף למספר סוגים של צוואות, ולכל סוג ישנם היתרונות והחסרונות שלו.

פסילת צוואה בעל פה

ע"י צוואה, אדם מביע את רצונו החופשי מה ברצונו שייעשה בנכסיו לאחר מותו. בנסיבות מסוימות ניתן להסתפק בצוואה בעל פה, אולם עליה לעמוד בתנאים מסוימים

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: